کد خبر 8987
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

مدیرعامل فولاد اطلس گلستان: دولت برای تجارتِ سودآور «انرژی» به دنبال تعطیلی کارخانه هاست

مدیرعامل فولاد اطلس گلستان: دولت برای تجارتِ سودآور «انرژی» به دنبال تعطیلی کارخانه هاست

به گفته مدیرعامل فولاد اطلس گلستان سیاست‌های صورت گرفته در حوزه آهن و میلگرد به سمتی است کارخانه‌ها را غیرفعال می‌کنند تا انرژی را به کشورهای همجوار بفروشند که سودآوری بیشتری برای دولت دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، از میان مقاطع فولادی، محصول میلگرد و انواع آن به عنوان تراز اصلی تأمین نیازهای بازار ساخت و ساز در ایران شناخته می‌شوند و حضور گسترده آن در بازار، در تعیین قیمت‌ها و جریان‌های اقتصادی این حوزه تاثیرگذار است.

اما در ماه‌های اخیر بازار مقاطع طویل فولادی از جمله میلگرد با انباشت محصولات بدون مشتری مواجه است، که این وضعیت منجر به بروز رکود در رینگ بورسی و همچنین کم رونقی در بازار آزاد این مقاطع شده است.

محمدرضا درویش، مدیرعامل فولاد اطلس گلستان یکی از تولیدکنندگان میلگرد در کشور درباره جزئیات بازار این روزهای میلگرد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: بازار که به دلیل نبود متقاضی از یک طرف و نبود ساخت و ساز و پروژه عمرانی در حال ساخت از طرف دیگر، شرایط مساعدی ندارد.

مدیرعامل فولاد اطلس گلستان افزود: اگر در کالایی هم خرید و فروشی صورت می‌گیرد، دوستان و همکاران بازرگانی هستند که بین یکدیگر جابه‌جا می‌کنند!

درویش در پاسخ به این پرسش که عرضه‌های شمش اخیر با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد و طبعا باید خریداران آن تولیدکنندگان میلگرد باشند، بیان کرد: اینها فقط بازارگرمی است. در حال حاضر سیاست حاکم بر بازار طوری است که وقتی نرخ آهن اسفنجی را بالا می‌برند، به همان میزان هم شمش افزایش پیدا می‌کند اما کارخانه‌ای که در حال تولید محصول نهایی مانند میلگرد است، بازاری که باید داشته باشد را ندارد.

او در توضیح بیشتر جزئیات گفت: در نظر بگیرید یک محصولی از معادن سنگ آهن با کلی نیروی انسانی استخراج شده و به کارخانه‌های ذوب منتقل و آنجا با مصرف انرژی و نیروی انسانی زیادی تبدیل به شمش شده، سپس به کارخانه نورد انتقال پیدا می‌کند و در نهایت این محصول با قیمت ۲۳ هزار تومان تعیین نرخ می‌شود. آیا به نظر شما این بازار صرفه اقتصادی دارد؟

به گفته مدیرعامل فولاد اطلس گلستان دلیل این عدم تعادل در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد، سیاست‌های دولت است.

درویش در واکنش به خبرهایی از دپوی میلگرد توسط تولیدکنندگان بیان کرد: شاید سال‌های قبل چنین تفکری برای فروش شب عید و ایجاد بازار کاذب در سه ماه آخر سال وجود داشت اما امسال چنین چیزی وجود ندارد.

مدیرعامل فولاد اطلس گلستان دلیل این موضوع را محدودیت‌های انرژی پیش آمده عنوان کرد و افزود: امسال تولیدکننده پولی برای سرمایه در گردش ندارد که بخواهد دپو کند. ظرفیت ماشین ۲۴ تنی، بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. یعنی ۲۴ تن بار ۷۰۰ میلیون تومانی را چرا دپو کنیم؟ که گران‌تر شود؟ چقدر گران می‌شود؟ پول در بانک بماند سود و بهره بیشتری دارد.

درویش با گلایه از پایین بودن قیمت مقاطع فولادی، تصریح کرد: اگر مقایسه‌ای صورت گیرد و میانگین قیمتی چند سال گذشته برای انواع کالاها محاسبه شود، بازار میلگرد نسبت به تمامی بازارهای مواد خوراکی، پوشاک، آلومینیوم و... اصلا تورمی نداشته است. 

مدیرعامل فولاد اطلس گلستان یکی از راه های برون رفت از این را شرایط ایجاد یک مبادی مشخص برای صادرات دانست.

درویش تکمیل کرد: این راهکار زمانی نتیجه بخش است که محدودیت های صادراتی از جمله تعهدات ارزی رفع شود و الا این مدل هم عملیاتی نخواهد شد.

درویش در همین زمینه توضیح داد: باید ۹ درصد محصولات صادراتی، به گمرک پرداخت شود که عدد ما خیلی بالاتر از این‌ها می‌شود که به صرفه نیست. مورد بعدی این است که ارز به چه نحوی برگردانده شود؟ این هم مسئله خیلی مهمی است. پس با توجه به این موارد، صادرات هیچ توجیهی ندارد.

مدیرعامل فولاد اطلس گلستان  سیاست‌های صورت گرفته در حوزه آهن و میلگرد را به سمتی دانست که کارخانه‌های فولادی زودتر به دلیل مصرف انرژی تعطیل شوند چراکه انرژی را به راحتی می‌توان با بالاترین قیمت به کشورهای همسایه فروخت. به عبارتی کارخانه‌ها را غیرفعال می‌کنند تا انرژی را به کشورهای همجوار بفروشند که سودآوری بیشتری برای دولت دارد.

وی با دسته‌بندی کارخانه‌های فولادی به سه دسته ضعیف، متوسط و قوی، بیان کرد: کارخانه‌های ضعیف که در چند سال اخیر به دلیل هزینه بالای تولید تعطیل و غیرفعال شدند. کارخانه‌های متوسط مانند اطلس گلستان که خصوصی است در سال جاری نهایت سه ماه اول خوب فعالیت کردند. کارخانه‌های قوی هم که دولتی هستند، کلا مشکلی ندارند.

این فعال صنعت فولاد درباره تکلیف بخش خصوصی که به اشتغال کشور کمک کرده گفت: همانطور که نابغه‌ها رفتند سرمایه‌داران هم در این فکر هستند که سرمایه خود را به خارج از کشور برده و آنجا سرمایه‌گذاری کنند و خیلی‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند.

مدیرعامل فولاد اطلس گلستان مقصد این سرمایه‌گذاران را کشورهایی مانند عراق، عمان، قطر و ترکیه معرفی کرد و گفت: ترکیه که از ماشین‌آلات ایرانیان استقبال زیادی نیز می‌کند چرا که این‌ها تجهیزات کارکرده و البته نو از کشورهایی مثل چین، آلمان و ایتالیا هستند که به راحتی از طریق قانونی می‌تواند به آن کشور وارد شده و برای صنعت آن کشور کار کند.

درویش با انتقاد از غیرکارشناسی بودن اقدامات؛ به مورد اخیر در رابطه با کار کارخانه های فولادی با ۲۰ درصد ظرفیت به دلیل محدودیت انرژی اشاره کرد و گفت: فردی که این مصوبه را نوشته و توقع دارد اجرایی شود یعنی سواد کافی ندارد چراکه کارخانه فولادی زمانی که آهن تولید می‌کند و آن را استارت می‌زند یعنی باید با تمام قوا کار کند و تمام ماشین آلات باید فعال شوند. کارخانه مواد غذایی نیست. اصلا چنین چیزی وجود ندارد که بخشی از کارخانه‌ خاموش و غیرفعال باشد و بخش دیگر کار کند چرا که وقتی استارت کار زده می‌شود یک دیماند مصرف وجود دارد که آن دیماند در ثانیه اول با تمام قوا استفاده می‌شود.

مدیرعامل فولاد اطلس گلستان در ادامه به بحث گرانی مسکن که قیمت فولاد را بهانه آن می‌کنند اشاره کرد و خاطرنشان شد: یک کارشناسی درست صورت نگرفته که مشخص شود در یک ساختمان ۴ طبقه، چقدر قرار است میلگرد استفاده شود؟ قیمت میلگرد در مقایسه با قیمت تمام شده مسکن اصلا عددی به حساب نمی‌آید اما مسبب گرانی مسکن را فولاد می‌دانند.

درویش در پایان فولاد را به عنوان صنعت مادر در کشور که صنایع متنوعی از خودرو تا هر آنچه که ورقی و آهنی است معرفی کرد و گفت: اما به دلیل در اولویت نبودن مصرف آن و چرخش سرمایه‌گذاری اصلی مردم به سمت مسکن، در داخل کشور پتانسیل سرمایه‌گذاری در این بخش کم شده بنابراین تنها راهکار این است که تمام دست‌اندکاران دولتی و غیردولتی کمک کنند از این پتانسیل قوی در بخش صادرات استفاده شود.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای پیام/ 

کد خبر 8987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =