کد خبر 9059
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

مدیرعامل شاهین فلز سپاهان: «سفارشی شدن بورس» تولیدکنندگان کوچک را محدود کرده است

مدیرعامل شاهین فلز سپاهان: «سفارشی شدن بورس» تولیدکنندگان کوچک را محدود کرده است

مدیرعامل شاهین فلز سپاهان، از سفارشی بودن خریدها در بورس کالا انتقاد کرده و گفت: مواد اولیه خط لوله انتقال آب خلیج فارس، از محل بورس کالا تهیه می‌شود و خریداران آن پیمانکاران این پروژه بزرگ هستند که باعث شده برای ما که تولیدکننده خرد هستیم، سهمیه خیلی محدودی اختصاص پیدا کند.

رضا برندگی، مدیرعامل شاهین فلز سپاهان، ضمن این که اصلی‌ترین علت رکود بازار آهن و فولاد را سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی عنوان کرد، به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، عدم پرداخت تسهیلات بانکی است.

مدیر عامل شاهین فلز سپاهان افزود: این مسئله برای ما که در بازار فعالیت می‌کنیم و در تأمین مواد اولیه نیاز به نقدینگی داریم، معضل بسیار بزرگی است.

برندگی در ادامه از رکود شدید در بازار لوله و پروفیل یاد کرده و خاطرنشان کرد: وقتی صنعت ساخت‌وساز در رکود باشد، از طرفی سازندگان مسکن، توانایی شروع پروژه جدید نداشته باشند، بخش لوله و پروفیل نیز به دلیل این که در این زنجیره قرار دارد، با بیکاری کارگران روبرو شده و رکود شدت می‌یابد.

مدیر عامل شاهین فلز سپاهان، در رابطه با عملکرد بورس کالا در کمک به شفافیت بازار بیان کرد: بورس در کشور ما با کشورهای دیگر خیلی تفاوت دارد و آن چیزی که انتظار ماست نمی‌ببینیم چراکه قیمت‌ها دستوری است.

برندگی یکی از نقاط ضعف عملکرد بورس را سفارشی بودن خریدها عنوان کرد و تشریح کرد: به‌عنوان مثال، مواد اولیه خط لوله انتقال آب خلیج فارس به استان‌هایی مانند، کرمان، اصفهان و یزد، از محل بورس کالا تهیه می‌شود و خریداران در حال حاضر فقط پیمانکاران این پروژه بزرگ هستند. بنابراین این موضوع باعث شده برای ما که تولیدکننده خرد هستیم، سهمیه خیلی محدودی اختصاص پیدا کند و برای تهیه مواد اولیه دچار معضل و مشکل می‌شویم.

مدیر عامل شاهین فلز سپاهان ادامه داد: از طرفی هم تعداد تولیدکنندگان در اکثر کالاها زیاد نیست و تقریبا رقابتی بین آنها وجود ندارد. رقابت فقط بر سر یک سری منابع محدود مانند مواد اولیه است که خریداران برای تهیه آن هجوم می‌آورند. در حالی که در دنیا این چنین نیست چرا که هم واردات دارند و هم تولیدکنندگان متنوع هستند.

به گفته مدیر عامل شاهین فلز سپاهان در صورتی که اگر برای هر کدام از این شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ توانایی تامین مواد اولیه در داخل وجود ندارد، لازم است مواد از خارج تأمین شده و اجازه دهند که ما تامین‌کنندگان داخلی رقابت شفاف در بورس داشته باشیم.

برندگی در پایان به عنوان راهکار خروج بازار از رکود گفت: در ابتدا قیمت‌های دستوری باید حذف شده و سپس شرکت‌های بزرگی مثل فولاد مبارکه را مجبور نکنند با قیمتی که دولت تعیین کرده عرضه کنند. همچنین واردات برخی کالاهای با تولید کم را تسهیل کنند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =