کد خبر 9160
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

طرح ملی مسکن حلالِ رکود بازار فولاد

طرح ملی مسکن حلالِ رکود بازار فولاد

ایران با آنکه سالانه ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن تولید دارد، اما شرایط فعلی بازار چندان بر وفق مراد تولیدکنندگان نیست و کارشناسان معتقدند اگر نهضت مسکن ملی آغاز شود می‌تواند پویایی را به بازار برگرداند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با اینکه ظرفیت تولید فولاد چیزی حدود ۴۵ میلیون تن است، اما به دلیل موانع جدی قادر به تولید این میزان نیستیم. مشکلاتی از قبیل کمبود انرژی، قیمت‌گذاری دستوری، عوارض صادراتی و مالیات و… همه باعث شده که این حوزه امروز در رکود به سر ببرد و نتواند آنطور که شایسته به رونق اقتصادی کمک کند.
متاسفانه در بازار داخلی مصرف و تقاضا آن‌طور که باید قوی نیست و می‌شود گفت بازار در رکود است. همان‌طور که شاهدیم قیمت فولاد نه‌تنها از ابتدای سال افزایشی نداشته، بلکه کاهشی هم شده است.

درواقع در مواردی که دولت متولی محسوب می‌شود مثل حمل‌ونقل، انرژی و تعیین حقوق و دستمزد همواره روند قیمت افزایشی بوده، لذا قیمت تمام‌شده نیز افزایشی شده است، اما شرایط برای فولاد تکان نخورده است.
حالا کارشناسان باور دارند که اگر حرکتی اتفاق بیفتد و در صورت کلید خوردن طرح مسکن ملی تقاضا بالا برود، ممکن است حداقل بازار قوی شود.

به گفته دولت، قرار است یک‌میلیون مسکن در سال ایجاد شود؛ اگر این موضوع عملیاتی شود، قطعا وضعیت فولاد بهتر می‌شود و بخشی از منابع فولاد تامین خواهد شد.
ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۵ میلیون تن در سال است
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در جدیدترین آمار مربوط به تولید فولاد در ۹ ماهه نخست سال که منتشر کرده، خبر از افزایش ۳ درصدی تولید فولاد میانی و رشد ۵/۶ درصدی تولید آهن اسفنجی در این مدت داده است.

به گفته انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در ۹ ماهه نخست سال جاری تولید فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن رسید.

بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید: در حال حاضر ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید را داریم، اما نمی‌توانیم به دلیل کمبود گاز و برق از این ظرفیت استفاده کنیم.
سبحانی در خصوص اتفاقات منطقه در تولید و بازار داخلی و خارجی فولاد نیز می‌گوید: در بازار خارج هنوز هیچ اتفاقی یا توقف یا کاهشی رخ نداده و روند خود را ادامه می‌دهد، چراکه بیشتر بازارها یا منطقه‌ای یا جنوب‌شرق آسیا هستند، اما در بازار داخل به هر حال یک رکود نسبی مشاهده می‌شود؛ به این معنا که مصرف و تقاضا آن‌طور که باید قوی نیست و علت این مساله هم می‌تواند به نزدیک شدن به پایان سال مرتبط باشد که امیدواریم از سال آینده شرایط عوض شود.
گفته‌ها تحقق نیافته است
ایران با آنکه سالانه ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن تولید دارد، اما شرایط فعلی بازار چندان بر وفق مراد تولیدکنندگان نیست و کارشناسان معتقدند اگر نهضت مسکن ملی آغاز شود می‌تواند پویایی را به بازار برگرداند.

در این رابطه رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید: در حوزه مسکن ملی همان‌طور که می‌دانید هنوز اتفاقی نیفتاده و آنچه گفته بودند محقق نشده است، اما اگر کلید بخورد و شروع شود قطعا یک بازار مصرف خوب خواهد بود.
سبحانی در خصوص نوسانات قیمت فولاد در شرایطی که تقاضا کم است، می‌گوید: باید توجه داشته باشید که قیمت فولاد نه‌تنها از ابتدای سال افزایش نداشته، بلکه کاهش هم داشته است. در واقع هر کالایی بخواهد تولید شود یک‌سری عوامل تعیین‌شده دارد؛ در حوزه فولاد نیز انرژی، مواد اولیه، حقوق و دستمزد، قطعات یدکی و حمل‌ونقل از جمله اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده است.
وی ادامه داد: مساله اینجاست، در مواردی که دولت متولی محسوب می‌شود مثل حمل‌ونقل، انرژی و تعیین حقوق و دستمزد همواره روند قیمت افزایشی است، لذا قیمت تمام‌شده نیز افزایشی شده است. با وجود این، نرخ افزایش قیمت فولاد با نرخ افزایش قیمت کالاهایی که فولاد در آن به کار می‌رود همچون لوازم خانگی، خودرو و مسکن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ یعنی فولاد یا افزایش قیمت نداشته یا جزئی بوده است.
رییس انجمن فولاد ایران در حالی نرخ افزایش قیمت فولاد را قابل مقایسه با نرخ افزایش کالاهایی همچون خودرو و لوازم خانگی نمی‌داند که غالبا تولیدکنندگان و سازندگان این حوزه معتقدند افزایش قیمت محصولات آنها تابعی از افزایش قیمت فولاد و آهن‌آلات مصرفی است.

سبحانی تاکید دارد که اگر روند قیمت فولاد را از ابتدای سال تا به امروز بررسی کنید و این کالاهایی که مدعی هستند به دلیل افزایش قیمت فولاد محصولات افزایش داشته‌اند را هم مقایسه کنیم، می‌بینیم که هیچ رابطه‌ای بین این دو نیست.
پیش‌بینی قیمت فولاد تا پایان سال
سبحانی در خصوص برآورد قیمت فولاد تا پایان سال گفت: به هر حال تا پایان سال دامنه قیمت فولاد همین قیمت‌های فعلی است؛ به‌خصوص اینکه الان بازار تقریبا در رکود است، اما اگر حرکتی اتفاق بیفتد و تقاضا بالا برود ممکن است حداقل بازار قوی شود و کشش داشته باشد. الان آنچه در بورس عرضه می‌شود خریدار ندارد یا کمی خریدار دارد، اما اگر اتفاقی نیفتد قطعا افزایش قیمتی هم نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: الان قیمت شمش‌های فولادی حدود ۱۹-۱۸ هزار تومان و قیمت میلگرد هم بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است. ورق‌های فولادی هم که تنوع زیادی دارند و به رشد قیمت خود رسیده‌اند.
قیمت ورق‌های فولادی
فعالان بخش سازه‌های فولادی نسبت به افزایش قیمت ورق‌ها به خصوص ورق سیاه بسیار گلایه دارند، به‌طوری که به گفته این تولیدکنندگان قیمت ورق سیاه در ابتدای سال کیلویی ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان بوده و در اوایل دی ماه به حدود ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است.

سبحانی در این خصوص می‌گوید: در مورد قیمت ورق‌های فولادی یک بحث مربوط به بازار و دیگری مربوط به کارخانه است. همان‌طور که می‌دانید تولیدکننده متولی بازار نیست و فقط محصول را با یک قیمت پایه از پیش تعیین‌شده در بورس عرضه می‌کند، لذا گاهی مواقع قیمت‌ها با قیمت‌های بازار بسیار متفاوت است؛ یعنی برفرض افرادی که به دلایلی مازاد بر سهمیه ورق فولادی گرفته‌اند، ممکن است در بازار عرضه کنند و بسیار بالاتر از قیمت کارخانه ارائه بدهند، اما آنچه ملاک قیمت کارخانه است چندان نوسان نداشته و نرخ‌ها هم مشخص است. به این ترتیب قیمت کارخانه‌ها نوسان نداشته، اما در بازار آزاد قطعا نوسان داشته است.
فولادی‌ها در حصار مشکلات
عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: امروزه محدودیت‌های انرژی، قوانین و بخشنامه‌ها، محدودیت صادرات، نحوه قیمت‌گذاری داخلی و… بخشی از چالش‌ها و معضلات صنعت فولاد کشور است.
بهادر احرامیان با تاکید بر اینکه قطعی گاز مجموعه‌های فولادی سه الی چهار ماه از فعالیت‌ها را با اختلال رو به رو می‌کند، گفت: قطعی گاز از یک طرف، عوارض و مالیات صادرات نیز از طرف دیگر ریشه به تیشه صنعت فولاد زده است.
وی در ادامه افزود: قیمت‌گذاری‌های دستوری و اجبار به فروش محصولات فولادی در بورس کالا باعث تعزیراتی شدن بیشتر صنایع فولادی شده است.
به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تامین مالی صنایع نیز دغدغه دیگر این حوزه است، چراکه هیچ حمایتی از بخش‌های دولتی و خصوصی نمی‌شود.

احرامیان با اشاره به راهکار رونق صنعت فولاد، مطرح کرد: به گفته دولت، قرار است یک میلیون مسکن در سال ایجاد شود؛ اگر این موضوع عملیاتی شود، قطعا وضعیت فولاد در شرایط بهتری خواهد بود و بخشی از منایع فولاد تامین خواهد شد، چراکه میزان مصرف فولاد در هر متر مربع حدود ۵۰ کیلو است.

منبع: روزنامه جهان صنعت

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =