کد خبر 9255
۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

مدیرعامل فولاد عتیق آذر سهند: فروش از طریق LC به نفع صنعت است یا به ضرر؟

مدیرعامل فولاد عتیق آذر سهند: فروش از طریق LC به نفع صنعت است یا به ضرر؟

مدیرعامل فولاد عتیق آذر سهند معتقد است جریان گشایش از طریق LC بد نیست و باعث رونق در صنعت می‌شود اما مسئله‌ای که نظم بازار را بر هم می‌زند، عدم تعادل عرضه و تقاضا در داخل و در سطح کلان رکود بخش صادرات است.

آذر، مدیرعامل فولاد عتیق آذر سهند در رابطه با علت زیرفروشی برخی محصولات فولادی از جمله میلگرد در بازار آزاد نسبت به بورس کالا به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: مهم‌ترین دلیل این مسئله عدم تقاضا برای عرضه‌های نقدی که نرخ واقعی و نزدیک به بازار است، به نظر می‌رسد.

وی مورد بعدی را خریدهای اعتباری عنوان کرده و افزود: کسانی که اقدام به این نوع خرید کرده‌اند مجبورند برای تامین نقدینگی محصول خود را زیر قیمت بازار به فروش برسانند.

آذر با تایید اینکه این مسئله نظام بازار را به هم می‌ریزد، ادامه داد: فروش به صورت LC به ضرر تاجر است اما چاره‌ای هم ندارد چون بازار قفل شده و نقدینگی آن کم است.

آذر در مورد این بحث که افرادی‌اند که از ال‌سی‌های سواستفاده و سرمایه خود را در بازارهایی مثل طلا و ارز وارد می‌کنند، بیان کرد: وقتی تولیدکننده و انباردار بداند که حاشیه سودش در فولاد حفظ می‌شود، چرا باید به سمت مثلا سرمایه‌گذاری در حوزه دلار برود. تجارت به این شکل درست نیست و باعث ایجاد تورم می‌شود.

این فعال صنعتی با اشاره به این نکته که جریان گشایش از طریق LC بد نیست و طبیعتا اگر LC غیرفعال شود، صنعت غیرفعال خواهد شد، مطرح کرد: مسئله‌ای که در واقع نظم بازار را بر هم می‌زند، کمبود عرضه و تقاضا و در سطح کلان رکود بخش صادرات است.

او به عنوان نمونه تلاش عربستان را برای تبدیل شدن به غول فولاد خاورمیانه مثال زد و افزود: اگر سازوکارهای سیاسی و زیرساخت‌ها در کشور درست نشود ایران جایگاه فولادی خود را در چند سال آینده از دست خواهد داد.

آذر علاوه بر مسئله تحریم در محدودیت بازار صادرات فولاد ایران، به ضعیف بودن زیرساخت‌ها خصوصا در بخش حمل و نقل اشاره کرده و گفت: ایران باید روی زیرساخت‌هایی مثل حمل و نقل، توسعه ریلی و همچنین هزینه حمل بیشتر تمرکز کند. به عنوان مثال صادرکننده‌ای که بار خود را از تبریز به کشور امارات و عمان صادر کند، به لحاظ حمل و نقل با مشکلات هم جاده‌ای و هم افزایش نرخ شدید کرایه مواجه است.

مدیرعامل فولاد عتیق آذر سهند از اینکه در حال حاضر تمرکز بیشتر بر روی صادرات مواد اولیه مانند شمش و آهن اسفنجی است انتقاد کرد و تعالی صنعت فولاد را در گرو صادرات محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالاتر دانست.

آذر در ادامه در پاسخ به این پرسش که بخش ساخت و ساز کشور دلیل رکود این بخش را قیمت بالای فولاد عنوان می‌کنند، گفت: حتی اگر نرخ فولاد ایران با نرخ جهانی آن مقایسه شود، نمی‌توان گفت که قیمت آن بالاست. هرچند در داخل کشور نیز اگر با بازارهای کالایی دیگر و تورم مقایسه شود نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز داشته است.

مدیرعامل فولاد عتیق آذر سهند در پایان تنها راه عملی در شرایط فعلی را تسهیل تامین نقدینگی دانست و گفت: مدیریت بحث نقدینگی بازاریان باید در اولویت برنامه دولت و بانک‌ها قرار گیرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =