کد خبر 9454
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳

پیشبینی روند بازار/ کلید ثبات نرخ قیمت آهن‌آلات زده شد

پیشبینی روند بازار/ کلید ثبات نرخ قیمت آهن‌آلات زده شد

طبق گفت‌های فعالین بازار چه روند صعودی بازار و چه کاهش قیمت‌های این روزها نتواسته خریداران را به بازار بکشاند و حتی رونق نسبی هم که در هفته‌های گذشته در بخش تقاضای بورس کالا برای مقاطع فولادی وجود داشت امروز با افت مشهودی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، به تاریخ امروز ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، نرخ دلار فعلا در کانال ۵۵ تومان در نوسان داشته و به تثبیت نسبی رسیده است و هم اکنون با قیمت ۵۵ هزار و ۱۷۵ تومان در حال معامله است. 

در بازار آهن و فولاد نیز مطابق با روند دلار که مهم‌ترین فاکتور مؤثر بر روند این بازار است، از روز گذشته روند نزولی خود را شروع کرده و از تب و تاب افزایشی هفته گذشته فعلا خبری نیست. 

هرچند طبق گفته های فعالین بازار چه روند صعودی بازار و چه کاهش قیمت‌های این روزها نتواسته خریداران را به بازار بکشاند و حتی رونق نسبی هم که در هفته‌های گذشته در بخش تقاضای بورس کالا برای مقاطع فولادی وجود داشت امروز با افت مشهودی همراه بود.

در زیر مرور کلی بر روند معاملات برخی مقاطع اصلی فولاد شده است. 

آهن اسفنجی

در هفته سوم بهمن ماه مقدار ۷۳ هزا تن آهن اسفنجی توسط ۸ تولیدکننده در بورس کالا عرضه شد که با توجه به محدودیت‌های اعلام شده مقدار ۱۱۷ هزار و ۷۵۰ تن تقاضا برای این محصول ثبت و کل مقدار عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. همچنین قیمت آهن اسفنجی بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده در حدود  ۱۴ هزار و ۵۶۰ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته آن با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه بوده و بالاترین نرخ معامله شده این محصول در سال ۱۴۰۲ است.

شمش

این هفته در عرضه‌های شمش روز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، بورس کالا میزبان عرضه بیش از ۱۲۷‌ هزار و ۹۴۶ تن شمش بود که با معامله بیش از ۷۶‌ درصد حجم عرضه شده که حدود ۴۰‌ درصد به صورت اعتباری و ۳۰‌ درصد به شکل نقدی بود، میانگین قیمت معامله شمش ۲۰‌ هزار و ۱۷۷ تومان به ازای هر تن به ثبت رسید که افزایش قیمت آهن اسفنجی را می توان از دلایل اصلی آن دانست.

میلگرد

در جریان معاملات امروز میلگرد با بیش از ۷۶/۳ درصد ریزش نسبت به اطلاعیه عرضه، به حجم ۶۰ هزار و ۷۳۲ تن با میزان تقاضای پایین تر از حجم معامله شده به میزان ۴۲ هزار و ۲۴۶ تن به فروش رفت. میانگین موزون نرخ پایانی این محصول ۲۲ هزار و ۴۳۱ تومان یا حدود ۲۴ هزار و ۴۴۹ تومان به اضافه ارزش افزوده و تقریبا ۱۶۴ تومان پایین‌تر از نرخ پایانی هفته گذشته (۲۲ هزار و ۵۹۵ تومان) بر روی سایت بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. پایین‌ترین قیمت معامله شده این محصول ۲۱ هزار و ۲۲۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۲ هزار و ۷۹۳ تومان است.

اما در بازار آزاد امروز نرخ روز میلگرد در برخی کارخانه‌ها با کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود. اما برخی  دیگر از کارخانه‌ها از جمله ذوب آهن نیز محصولات خود را با ثبات قیمت اعلام کردند. اما بعد از معاملات بورس ۲۰۰ تا ۹۰۰ تومان در نرخ های اعلامی خود اعمال کرد.

در عین حال میلگرد پردیس آذربایجان نیز با اعمال ۳۰۰ تومان کاهش در قیمت‌های خود نرخ میلگرد ۱۲ را ۲۴ هزار و ۷۵۰ و میلگرد ۱۸ را ۲۴ هزار و ۵۰ تومان اعلام کردند.

تیراهن

تیرآهن عرضه شده در بورس کالای امروز با ریزش نزدیک ۵۴ درصد نسبت به اطلاعیه عرضه که مربوط به عرضه‌های نقدی بود، حجمی به مقدار ۱۱ هزار و ۲۰۱ تن معامله شده و میزان تقاضای حدود ۱/۵ برابری به میزان ۲۶ هزار و ۹۵۶ تن، قیمت معاملات را بالابرده و میانگین قیمت معاملاتی با ۳/۷ درصد افزایش به قیمت ۲۴ هزار و ۱۳۳ تومان ثبت شد.

بالاترین قیمت معامله شده این محصول ۲۵ هزار و ۹۹۹ تومان مربوط به تیرآهن ۲۰ ذوب آهن اصفهان و پایین ترین قیمت معامله شده ۲۳ هزار و ۲۷۷ تومان مربوط به گرید تیرآهن طول کوتاه ۲۰ ذوب آهن است. 

در بازار آزاد نیز امروز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزارتومانی در بخش شاخه فروشی را اعمال کرد.

پیس‌بینی روند بازار

طی هفته‌های گدشته که به واسطه ادامه تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه و افزایش قیمت دلار، قیمت مقاطع فولادی نیز افزایشی بود و اما طی هفته جاری با مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی و در کنار کاهش نرخ ارز، بورس کالا نیز با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله افزایش عرضه‌ها، تبدیل عرضه‌های اعتباری به نقدی و ایجاد محدودیت‌های خرید سعی بر کنترل قیمت‌ها داشته است.

برای هفته بعد نیز پیش‌بینی می‌شود نظر به سیاست‌های اتخاذ شده توسط بورس کالا و همچنین احتمال کنترل بیشتر قیمت دلار توسط بانک مرکزی شاهد ادامه ثبات و یا کاهش قیمت در بازار باشیم. هر چند با توجه به تعطیلات آخر هفته جاری و ابتدای هفته بعد انتظار بازار پررونقی از بازار نمی‌رود و احتمال ثبات بازار بیش از پیش محتمل است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =