کد خبر 9611
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

آهن اسفنجی ایمیدرو در بالاترین قیمت معامله شد

آهن اسفنجی ایمیدرو در بالاترین قیمت معامله شد

پایین‌ترین نرخ آهن اسفنجی معامله شده در بورس کالا (شنبه ۲۸ بهمن) متعلق به توسعه فراگیر سناباد با نرخ ۱۲ هزار و ۲۳۹ تومان بوده و بالاترین نرخ ۱۴ هزار و ۴۵۳ تومان برای محصول سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق روال هر هفته، تالار صنعتی بورس کالا امروز، میزبان ۹۵ هزار تن آهن اسفنجی به نرخ پایه ۱۲ هزار و ۲۴۰ تومان به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده بود.

این حجم نسبت به هفته قبل ۶/۸ درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ پایه عرضه این محصول نسبت به هفته قبل افزایش قیمت ۱/۱ درصدی معادل ۱۴۰ تومان داشت. اما در پایان معاملات امروز مجددا با کاهش حجم عرضه نسبت به هفته قبل، رقابت برای محصولات بالا بود طوری که با رقابت درگرفته برای این محصول ۱۳۰ هزار و ۷۵۰ تن تقاضا معادل ۱/۳۸ برابر حجم عرضه برای آن ثبت شد که در نهایت میانگین نرخ پایان معاملات با ۸/۵ درصد معادل حدود هزار تومان افزایش نسبت به نرخ پایه به مبلغ ۱۳ هزار و ۲۷۳ تومان معامله شد.

گفتنی است از مجموع حجم عرضه شده امروز آهن اسفنجی حجم معاملات در تالار اصلی ۸۹ هزار ۹۰۰ تن معادل ۹۴.۶ درصد از کل حجم عرضه و مابقی در تالار مچینگ معامله می‌شود.

جدول و نمودار زیر جزئیات آمار معاملات آهن اسفنجی را در تالار صنعتی بورس کالا نشان می‌دهد:

عرضه کننده مقدار عرضه (تن  مقدار تقاضا نرخ معامله شده (ریال) درصد تغییر نرخ
صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد ۱۵,۰۰۰ ۱۱,۵۰۰ ۱۲۲,۳۹۶ ۰
فولاد خوزستان ۱۰,۰۰۰ ۱۲,۸۵۰ ۱۲۷,۴۴۰ ۴.۰۰
مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق ۶,۰۰۰ ۸,۶۰۰ ۱۲۹,۸۹۶ ۶.۰۰
صنعت فولاد شادگان ۵,۰۰۰ ۸,۴۵۰ ۱۳۰,۶۵۸ ۷.۰۰
توسعه آهن وفولاد گل گهر ۱۵,۰۰۰ ۲۴,۵۵۰ ۱۳۲,۶۴۱ ۸.۰۰
فولاد غدیر نی ریز ۱۲,۰۰۰ ۱۶,۳۰۰ ۱۳۴,۸۸۷ ۱۰.۰۰
احیاء استیل فولاد بافت ۱۰,۰۰۰ ۱۸,۹۵۰ ۱۳۵,۹۴۲ ۱۱.۰۰
پارس فولاد سبزوار ۲۰,۰۰۰ ۲۴,۵۵۰ ۱۳۷,۸۶۵ ۱۲.۶۴
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ۲,۰۰۰ ۵,۰۰۰ ۱۴۴,۵۳۹ ۱۸.۰۰

آهن اسفنجی ایمیدور در بالاترین قیمت معامله شد

طبق این نمودار آهن اسفنجی امروز از طرف ۹ شرکت تولیدکننده عرضه شده بود که درصد تغییر نرخ نسبت به نرخ پایه در معاملات امروز بین ۰ تا ۱۸ درصد ثبت شد.

بدین ترتیب پایین‌ترین نرخ آهن اسفنجی معامله شده امروز که براساس نرخ پایه معامله شد متعلق به توسعه فراگیر سناباد با نرخ ۱۲ هزار و ۲۳۹ تومان بوده و بالاترین نرخ ۱۴ هزار و ۴۵۳ تومان برای محصول سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بود.

همچنین بالاترین حجم عرضه شده آهن اسفنجی امروز مربوط به پارس فولاد سبزوار به میزان ۲۰ هزار تن بود که با میزان تقاضای ۲۴ هزار و ۵۵۰ تن و نرخ ۱۳ هزار و ۷۸۶ تومان، ۱۲/۶ درصد بالاتر از نرخ پایه به فروش رفت. 

گفتنی است به لحاظ رقابت تقاضا دو شرکت پارس فولاد سبزوار با ۲۰ هزار تن عرضه و آهن و فولاد گل گهر با ۱۵ هزار تن عرضه، به یک مقدار به میزان ۲۴ هزار  ۵۵۰ تومان تقاضا داشتند که در نهایت محصول آهن اسفنجی گل گهر با حدود ۲۰۰ تومان بالاتر به قیمت ۱۳ هزار و ۲۶۴ تومان به فروش رفت.

در این میان عرضه ۱۲ هزار تن تن آهن اسفنجی فولاد غدیر نی‌ریز به‌صورت نقدی برای تحویل ۵ اسفند با تقاضای ۱۶ هزار و ۳۰۰ تنی روبرو و معاملات در قیمت میانگین ۱۳ هزار و ۴۸۹ تومان به ازای هر کیلو (۱۰.۲ درصد بالاتر از قیمت پایه) انجام شد.
قیمت میانگین پیشین محصول این شرکت در بورس کالا ۱۳ هزار و ۸۵۱ تومان بوده است و امروز قیمت آهن اسفنجی این شرکت نسبت به هفته گذشته ۳۶۲ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۶ درصد کاهش یافت.

به هرحال طبق بررسی روند معاملات و افزایش عرضه و کاهش نرخ معاملات در هفته‌های گذشته، انتظار بر این بود که در معاملات امروز نیز روند کاهشی اسفنجی ادامه داشته باشد اما با توجه به افت مجدد عرضه این محصول در روز جاری و ایجاد رقابت بالا، نرخ معاملاتی بالا رفت.

در کنار این معاملات شمش هنوز با تقاضای زیاد روبروست چون اکثر تولیدکنندگان میلگرد از تولید عقب هستند، از همین رو با توجه به این که مبنای قیمت گذاری انواع محصولات در زنجیره فولاد براساس نرخ پایانی معاملات شمش است بنابراین کاهش نرخ پایه آهن اسفنجی نیز منوط به کاهش در معامله این محصول است.  

اما در مجموع پیش‌بینی ها در مورد محصول آهن اسفنجی این است که با توجه به گرم‌تر شدن هوا و رفع تدریجی محدودیت‌های گازی واحدهای مختلف تولید آهن اسفنجی، افزایش میزان تولید و عرضه این محصول و به تبع کاهش قیمت آن محتمل است. 

انتهای خبر/ف 

کد خبر 9611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =