کد خبر 9640
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

معاملات شمش اعتباری، نوردی‌ها را از عرضه فراری داد!

معاملات شمش اعتباری، نوردی‌ها را از عرضه فراری داد!

به گفته یک کارشناس بورس کالا، شرایط فعلی بازار که به علت معاملات بد و قیمت بالای شمش بلوم اعتباری حاصل شده، وضعیتی را باعث شده که عرضه‌کننده‌ها خصوصا در بخش نورد از عرضه محصولات خود در بورس کالا فراری باشند. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، رصد این روزهای بازار آهن و عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، حاکی از شرایط عجیب حاکم بر این بازارهاست. طوری که تفاوت نرخ بازار آزاد و نرخ پایه در بسیاری از مقاطع منطقی نبوده و در مواردی نیز قیمت بازار آزاد از بورس کالا پایین‌تر است. 

رد پای عمده این ناترازی‌ها و اتفافات غیرطبیعی در نیمه ناشفاف این بازار یعنی همان معاملات اعتباری در بورس کالا دیده می‌شود چراکه هفته گذشته بیش از ۹۵ درصد از حجم شمشی که مورد اقبال تقاضا واقع نشد، عرضه‌های نقدی بودند. یا به عبارت دیگر بیش از ۹۵ درصد از حجم معاملاتی شمش عرضه‌های اعتباری بودند.

بهمن سلطانی، کارشناس بورس کالا، در مورد شرایط فعلی بازار، عرضه‌کنندگان را فراری از عرضه محصولات خود در بازار ارزیابی کرده و به آهن‌نیوز گفت: عرضه‌کننده در چنین شرایطی بار خود را با مدت تحویل یک ماه طوری چینش می‌کند که کسی تمایل به خرید نداشته باشد! یا در صورت خرید تناژ پایینی از آن خریداری شود. 

وی در ادامه افزود: مثلا در مورد محصول میلگرد با توجه به این که قیمت عرضه این محصول در بازار بورس بالاتر از بازار آزاد است، بنابراین، خریدار به هیچ عنوان تمایل به خرید از بورس نداشته و تقاضا در بورس به شدت در معاملات این محصول افت کرده است. 

به گفته این کارشناس بورس کالا، از طرف دیگر خیلی از شرکت‌های بازرگانی با خرید ال سی از بورس، آن را با قیمت پایین در بازار به فروش می‌رسانند و هیچ راه جلوگیری از چنین کاری نیز وجود ندارد.

وی درباره تنها راه جلوگیری از چنین روندی گفت: تنها راه چاره این است که کشور دچار یک تورم غیرمعلول‌تر از شرایط فعلی شود، تا کارخانه‌ها تحت فشار بورس، مجبور به عرضه فقط در بورس کالا شوند. 

سلطانی همچنین در مورد شرایط فعلی بازار اظهار داشت: با توجه به این که نرخ دلار رو به بالا است، مسلما اگر میلگرد با شرایط بازار آزاد یعنی تحویل فوری و سایز به دلخواه مشتری عرضه شود، خریدار خواهد داشت اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. 

سپس ادامه داد: اما در حال حاضر همه چیز به سرنوشت معاملات شمش در بازار امروز گره خورده است، برای مثال از عرضه حدود 203 هزار تنی شمش حدود 91 هزار تن امروز در بازار به شکل اعتباری و مابقی با تسویه نقدی است. زمانی که این شمش اعتباری با قیمت بالا معامله شود، مسلما شرایطی را به وجود می‌آورد که میلگرد بورسی از قیمت بازار آزاد بالاتر باشد. وقتی این قیمت بالاتر رود، کارخانه‌ها مسلما تمایلی به عرضه در بورس ندارند و بار خود را در بورس کالا طوری عرضه می‌کنند (مثلا تاریخ تحویل یک ماهه و سبد 14 تا 20 را با مقدار تناژهای بالا) که خریدار واقعی توان خرید آن را نداشته باشد چرا که نیاز اون را رفع نمی‌کند. 

سطانی افزود: بنابراین شرایط فعلی بازار که به علت معاملات بد و قیمت بالای شمش بلوم اعتباری حاصل شده، وضعیتی را باعث شده که عرضه‌کننده‌ها خصوصا در بخش نورد از عرضه محصولات خود در بورس کالا فراری باشند. 
به گفته این کارشناس بورس کالا، اما باید این مورد را نیز در نظر گرفت که اگر معاملات اعتباری از بورس کالا گرفته شود؛ عملا قیمت‌سازی‌ها از بین خواهد رفت و بورس کالا با این فرمولی که برای نرخ گذاری آن تعریف شده عملا تا حد زیادی بدون استفاده خواهد شد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =