کد خبر 9705
۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

اختلاف قیمت ۶ تا ۲۰ درصدی تیرآهن بورسی و بازار آزاد

اختلاف قیمت ۶ تا ۲۰ درصدی تیرآهن بورسی و بازار آزاد

آهن‌نیوز در گفت و گو با بسیاری از فعالان بازار اختلاف قیمت تیرآهن بورسی و بازار آزاد را منطقی ارزیابی کرده و در حالی که بهای تمام‌شده میلگرد در بورس به ۲۵‌ هزار و ۴۵۰ تومان رسید اما در بازار آزاد با نرخی در محدوده ۲۴‌ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در جریان بررسی معاملات دوم اسفند، تیرآهن در بورس کالا، از ۲۶ هزار و ۵۰۶ تن محصول عرضه شده تیرآهن با نرخ پایه ۲۳ هزار و ۳۸۳ تومان، پس از حذف عرضه‌های با تسویه نقدی، ۱۴ هزار و ۱۴۵ تن محصول تیرآهن با نرخ پایانی ۲۴ هزار و ۴۱۷ تن که همه مربوط به عرضه اعتباری شرکت ذوب آهن اصفهان بود، به فروش رفت. 

در ماه‌های اخیر بررسی روند معاملات محصولات تیرآهن در بورس کالا، نشان می‌دهد تقاضای بالایی برای محصولات اعتباری که عمدتا هم توسط ذوب آهن اصفهان انجام می‌شود، وجود دارد. طوری که این تقاضا در هر مورد باعث درصد تغییر نرخ بین ۱ تا ۱۰ درصدی نسبت به نرخ پایه می‌ود اما عرضه‌های نقدی بدون مشتری از تابلوی معاملات حذف می‌شود.

بررسی تفاوت نرخ قیمت معاملاتی انواع نیرآهن ذوب آهن اصفهان در بورس کالا و بازار آزاد در نمودار زیر برای برخی گریدهای مشترک عرضه شده نشان داده شده است:

اختلاف قیمت ۶ تا ۲۰ درصدی تیرآهن بورسی و بازار آزاد

طبق این نمودار اختلاف قیمتی تیرآهن بورسی به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده و تیرآهن بازار آزاد چیزی بین ۶ تا ۲۰ درصد در گریدهای مختلف اختلاف دارد. 

آهن‌نیوز در گفت و گو با بسیاری از فعالان بازار این اختلاف را منطقی عنوان کرده و دلیل تقاضای بالا برای عرضه‌های اعتباری را عدم وجود نقدینگی در دست خریداران عنوان کردند. 

این در حالی است که برای میلگرد این اختلاف بین بازار آزاد کمتر و طبق آمار بین ۲ تا ۱۱ درصد و در مواردی نیز به گفته بازاریان قیمت بازار آزاد پایین‌تر از بورس کالا است.

برای نمونه دوم اسفند در معاملات ۵۳ هزار و ۳۵۰ تن میلگرد به ۲۳‌ هزار و ۲۷۸ تومان، بهای تمام‌شده آن با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، به ۲۵‌ هزار و ۴۵۰ تومان می‌رسد. این در حالی است که ظرف همین روز میلگرد در بازار آزاد با نرخی در محدوده ۲۴‌ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شد.

به این ترتیب هر کیلوگرم میلگرد بورسی حدود ۷۰۰ تومان گران‌تر از میلگرد در بازار آزاد شد. فروش ۵۳‌ هزار تن میلگرد در رینگ فیزیکی بورس‌کالا با نرخی بالاتر از بهای آن در بازار آزاد نشان‌دهنده ذهنیت افزایش قیمت میان خریداران است.

بررسی این وضعیت در معاملات تیرآهن با وجودی که برای این محصول نیز تنها در بخش عرضه اعتباری متقاضی زیاد است، نشان می‌دهد معاملات تیرآهن با اختلاف معقول و بالاتری نسبت به بورس در بازار آزاد در حال خرید و فروش است که علت آن نیز به محدود بودن تعداد تولیدکننده تیرآهن در کشور بر می‌گردد که مشابه میلگرد اشباع نشده و تنها میلگرد با کیفیت بالا مربوط به تولید تیرآهن ذوب آهن اصفهان است. 

علاوه بر این بررسی متقاضیان این محصولات که در مورد میلگرد بیشتر عنوان می‌شود شرکت‌های بازرگانی بیشترین خرید را داشته و به علت وفور تولید آن در بازار با قیمت پایین عرضه می‌کنند اما در مورد تیرآهن این مورد شامل نشده و معمولا به دست خریداران واقعی و با قیمت متناسب می‌رسد.

در بررسی دلیل متقاضی زیاد برای تیرآهن نسبت به میلگرد در صورتی که هردو به عنوان محصول نهایی در صنعت فولاد برای مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیاری از فعالان بازار اذعان دارند با توجه به این که کاربرد تیرآهن در اسکلت‌بندی ساختمان نسبت به میلگرد که در ساختمان بتنی کاربرد دارد، بیشتر است بنابراین حجم مورد استفاده تیرآهن نسبت به میلگرد نیز در ساخت یک مسکن بیشتر و به تبع فروش و متقاضی بیشتری دارد. به این ترتیب با توجه به حجم عرضه و تعداد تولیدکننده پایین تیرآهن نسبت به میلگرد نیز این تقاضا در بخش فروش تیرآهن بالاتر می‌رود. 

تقریبا می‌توان گفت تامین میلگرد در هر استان توسط تولیدکننده‌های استانی به راحتی انجام گرفته اما بسیاری از مراکز استان‌ها باید برای تامین تیرآهن باید از استان‌های اصفهان، تهران و گردستان که تولیدکننده تیرآهن است، خرید کنند. 

پیش‌بینی بازار مقاطع برای هفته‌های پیش‌رو

بررسی معاملات آهن آلات در هفته منتهی به 3 اسفند حاکی از این بود که در روزهای گذشته بازار در دست مقاطع طویل بوده و قیمت آنها افزایش چشمگیری داشته و اما در آخرین روز اسفندماه قیمت ورق سیاه بازار را از دستان تیراهن و نبشی ربود.  افزایش یافتن قیمت ورق سیاه موجب به تکاپو افتادن بازار این محصول گردید و موجی از تقاضا به راه افتاد و همچنین نرخ اکثر کارخانجات میلگرد و اکثر مقاطع فولادی بدون تغییر اعلام شد.

به هر حال طبق پیشی‌بینی‌ها با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال، احتمال رشد بهای مقاطع طویل فولادی در میان‌مدت به‌شدت مطرح است.

انتهای پیام/ف 

کد خبر 9705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =