کد خبر 9730
۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸

رقابت پایین برای آهن اسفنجی فولاد خوزستان و شادگان در بورس کالا

رقابت پایین برای آهن اسفنجی فولاد خوزستان و شادگان در بورس کالا

از مجموع ۹ شرکت عرضه کننده آهن اسفنجی، در جریان معاملات امروز، عرضه ۲۰ هزار تنی فولاد خوزستان و ۵ هزار تنی فولاد شادگان با تقاضای چندانی مواجه نشده و به ترتیب با ۳۴ درصد و ۲۸ درصد ریزش براساس نرخ پایه و بدون رقابت خاصی معامله شدند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق روال هر هفته، تالار صنعتی بورس کالا امروز پنجم اسفند ۱۴۰۲، میزبان ۱۱۵ هزار تن آهن اسفنجی به نرخ پایه ۱۲ هزار ۳۵۵ تومان به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده بود.

این حجم نسبت به هفته قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین نرخ پایه عرضه این محصول نسبت به هفته قبل افزایش قیمت حدود یک درصدی معادل ۱۱۵ تومان داشت اما در پایان معاملات امروز نیز همانند هفته‌های قبل رقابت برای محصولات بالا بود طوری که با رقابت درگرفته برای این محصول ۱۵۲ هزار و ۹۰۰ تن تقاضا برای آن ثبت شد که در نهایت میانگین نرخ پایان معاملات با ۸/۵ درصد افزایش نسبت به نرخ پایه به مبلغ ۱۳ هزار و ۴۰۲ تومان معامله شد.

نرخ پایانی محصول آهن اسفنجی امروز به مبلغ ۱۳ هزار و ۴۰۲ تومان نسبت به نرخ پایانی هفته گذشته به مبلغ ۱۳ هزار و ۲۷۳ تومان حدود یک درصد معادل ۱۳۰ تومان بالاتر معامله شد. 

از مجموع ۱۱۵ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در تالار صنعتی امروز، ۱۰۶ هزا رو ۸۰۰ تن در رینگ صنعتی معامله شده و مابقی در تالار مچینگ معامله می‌شود.

لازم به ذکر است از مجموع ۹ شرکت عرضه کننده این محصول، در جریان معاملات امروز عرضه ۲۰ هزار تنی فولاد خوزستان و ۵ هزار تنی فولاد شادگان با تقاضای چندانی مواجه نشده و به ترتیب با ۳۴ درصد و ۲۸ درصد ریزش براساس نرخ پایه و بدون رقابت خاصی معامله شدند.

جدول و نمودار زیر جزئیات معاملات امروز محصولات آهن اسفنجی عرضه شده از طرف ۹ شرکت تولیدکننده این محصول را نشان می‌دهد:

عرضه کننده حجم معامله شده حجم تقاضا نرخ معامله شده (ریال) درصد تغییر نرخ
فولاد خوزستان ۱۳,۲۰۰ ۱۴,۲۰۰ ۱۲۳,۵۵۹ ۰
صنعت فولاد شادگان ۳,۶۰۰ ۳,۶۰۰ ۱۲۳,۵۵۹ ۰
صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد ۲۰,۰۰۰ ۲۹,۸۵۰ ۱۳۳,۶۸۳
۸.۱۹
مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق ۱۰,۰۰۰ ۱۵,۳۰۰ ۱۳۳,۷۶۰ ۸.۲۶
احیاء استیل فولاد بافت ۸,۰۰۰ ۱۲,۰۰۰ ۱۳۶,۸۷۷ ۱۰.۷۸
آهن و فولاد غدیر ایرانیان ۱۰,۰۰۰ ۱۴,۵۵۰ ۱۳۶,۹۳۴ ۱۰.۸۲
فولاد غدیر نی ریز ۱۲,۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ ۱۳۷,۸۱۰ ۱۱.۵۳
توسعه آهن وفولاد گل گهر ۱۰,۰۰۰ ۱۸,۰۰۰ ۱۳۸,۸۶۷ ۱۲.۳۹
پارس فولاد سبزوار ۲۰,۰۰۰ ۲۷,۹۰۰ ۱۴۱,۱۵۹ ۱۴.۲۴

رقابت پایین برای آهن اسفنجی فولاد خوزستان و شادگان در بورس کالا

طبق این نمودار بالاترین حجم عرضه شده آهن اسفنجی امروز توسط دو شرکت توسعه فراگیر سناباد و پارس فولاد سبزوار انجام شد که علیرغم اینکه تقاضا برای محصول سناباد بالا بود اما رقابت قیمتی برای پارس فولاد سبزوار بیشتر بوده و در نهایت با ۱۴/۲ درصد بالاتر از نرخ پایه به بالاترین قیمت به مبلغ ۱۴ هزار و ۱۱۵ تومان به فروش رفت. 

طبق بررسی‌های آهن‌نیوز از معاملات هفته اخیر در واقع سقف رقابت‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است، به خصوص اینکه تحویل‌های موکول شده به آخر سال که در واقع در سال جدید خواهد بود، باعث شده تا رقابت برای برخی از کارخانه ها همانند آهن اسفنجی خوزستان؛ بدون رقابت معامله شوند.

همچنین با توجه به اینکه در بخش عرضه و تقاضای شمش، خریداران واقعی کمی عقب کشیده‌اند و تنها تقاضا در بخش عرضه اعتباری این محصول صورت می‌گیرد و رقابت قیمتی خاصی در آن نیست، بنابراین نرخ پایه عرضه آهن اسفنجی علیرغم اینکه هر هفته نرخ پایانی آن با اختلاف بین هزار تا دو هزار تومانی بسته می‌شود ثابت بوده و در فعلا از ابتدای زمستان در کانال ۱۲ هزار تومان نوسان جزئی دارد. 

فعلا هم با توجه به رکود عمیقی که بازار را خصوصا در بخش انتهایی زنجیره فراگرفته، به نظر نمی‌رسد بازار مقاطع فولاد کشش افزایش قیمت بیش از این را داشته باشند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به برداشته شدن محدودیت قطعی گاز، نرخ‌ها اگر هم کاهش نباشد اما با ثبات در همین کانال‌های قیمتی سال را به پایان برسانند. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =