کد خبر 9752
۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

قیمت نبشی و ناودانی در بورس کالا مقرون به صرفه نیست

قیمت نبشی و ناودانی در بورس کالا مقرون به صرفه نیست

بسیاری از تولیدکنندگان نبشی و ناودانی، عرضه این محصول در بورس را معقول نمی‌داند و معتقدند فاصله قیمتی شمش به عنوان مواد اولیه این محصولات حدود ۸۰۰ تومان با محصول نهاییِ نبشی و ناودانی است، در حالی این مبلغ کفاف هزینه حمل و نقل، انرژی و کارگری برای تولید نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نبشی (Angle bar) یکی از کاربردی‌ترین مقاطع فولادی است که از دو بال مساوی و نامساوی عمود بر هم تشکیل شده و معمولا شبیه حروف لاتین L و V است.

این پروفیل بیشترین مصرف را در امور ساختمانی دارد که غالبا به صورت تکی و جفتی به کار برده می‌شود؛ همچنین نبشی در طول‌های ۶ و ۱۲ متری تولید می‌شود که دارای ضخامت‌های مختلفی است.

ناودانی (U Channel) نیز یکی دیگر از مقاطع فولادی کاربردی است که ظاهر آن به شکل حرف لاتین U و C است و به ترتیب با استانداردهای UPN و UPE تولید می‌شود.

این پروفیل ساختمانی که وزن سبک و انعطاف بالایی در مقایسه با سایر مقاطع دارد، شکل‌دهی آن به‌راحتی انجام می‌شود اما به همان میزان نیز مقاومت کمتری دارد.

عوامل مختلفی در تعیین قیمت روز نبشی و ناودانی اثرگذار است که می‌توان به برند و کارخانه تولیدکننده، ضخامت و سایز محصول، جنس، نحوه تولید آن و ... اشاره کرد. اما با توجه به متغیر بودن اوضاع بازار آهن و فولاد و تغییر مداوم قیمت نبشی و ناودانی، اطلاع از عواملی که موجب این نوسانات می‌شود برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

همچنین یکسری عوامل اثرگذار بر بازار آهن وجود دارد که علاوه‌بر نرخ نبشی و ناودانی، قیمت سایر مقاطع فولادی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌توان به نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، نرخ جهانی فولاد، قیمت نفت، نرخ تورم، نیاز صنایع وابسته و غیره اشاره کرد.

در حال حاضر علاوه بر بازار آزاد، عرضه نبشی و ناودانی از سمت برخی تولیدکنندگان در بازار بورس کالا و معمولا در روزهای سه‌شنبه هر هفته انجام می‌شود.

بررسی روند قیمتی این محصول در در هر دو بازار، فاصله قیمتی حدود ۷ هزار تومان بین نرخ بازار آزاد و بورس کالا دیده می‌شود.

آهن‌نیوز در گفت‌وگو با فعالان حوزه تولید نبشی و ناودانی ارزیابی کرد که بسیاری از تولیدکنندگان این دو محصول از نرخ‌های عرضه شده نبشی و ناودانی در بورس کالا راضی نیستند چرا که معتقدند قیمت عرضه این محصولات با توجه به هزینه‌های تولید و فاصله قیمتی آن با مواد اولیه در بورس کالا به صورت دستوری پایین است.

به گفته این فعالان هزینه تبدیل شمش به نبشی و ناودانی که محصول ظریف‌تری است بالاتر از هزینه تبدیل شمش به میلگرد است در حالی که نرخ عرضه این محصولات در بورس حدود دو هزار تومان پایین‌تر از نرخ عرضه میلگرد است.

این در حالی است که میانگین نرخ نبشی و ناودانی در بازار آزاد در حدود ۲۸ هزار تومان و بالاتر از میانگین معامله میلگرد در حدود ۲۴ هزار تومان در بازار آزاد است. 

لازم به ذکر است که در بازار آهن، معامله نبشی و ناودانی با نرخ معقول‌تری در حال معامله است. 

همچنین بسیاری از فعالان این حوزه، عرضه و تقاضای این محصول را معقول نمی‌داند و می‌گویند وقتی در حال حاضر شمش با قیمت ۲۲ هزار تومان در بورس کالا عرضه می‌شود و مثلا نرخ پایه هفته گذشته برای نبشی ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان بوده، به نظر شما ۸۰۰ تومان هزینه حمل و نقل، انرژی و کارگری برای نبشی مقرون به صرفه است؟

اننتهای خبر/ ف

کد خبر 9752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =