کد خبر 9814
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹

عربستان به دنبال دو قبضه کردن بازار

عربستان به دنبال دو قبضه کردن بازار

کارشناس صنعت فولاد معتقد است که در حال حاضر، تولید ۲.۲ میلیون تن ورق عربستان مشکلی برای فولاد ایران به وجود نمی‌آورد اما برای بازار صادراتی ایران به آفریقا تهدید محسوب می‌شود.

یاسر محبی، کارشناس فولادی با مقایسه شرایط فولاد ایران و عربستان مطرح کرد: اخیراً امضای قراردادی که عربستان با بزرگترین فولادساز جهان یعنی بائواستیل چین برای ساخت کارخانه ورق و همچنین جذب سرمایه ۱۷۰ میلیارد دلاری انجام داده، می‌تواند تهدیدی جدی برای صنعت فولاد ایران باشد.

به گفته این کارشناس فولادی، با توجه به موقعیت خوب جغرافیایی عربستان در کنار دریای سرخ و مجاورت با آفریقا، این کشور در تانزانیا و کنیا معادن سنگ آهن خریداری کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، شرکت‌های فولادسازی ایرانی، حدود ۱۰ میلیون تن تولید ورق دارند که می‌توان گفت بزرگ‌ترین تولید کننده ورق منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. بنابراین در حال حاضر، تولید ۲٫۲  میلیون تن ورق عربستان مشکلی برای فولاد ایران به وجود نمی‌آورد؛ اما برای بازار صادراتی ایران به آفریقا تهدید محسوب می‌شود.

محبی با اشاره به اینکه در افق ۲۰۳۰ عربستان تصمیم بر تولید بالغ بر ۲۰ میلیون تن فولاد دارد که برای معدن و صنایع معدنی ایران تهدید بسیار بزرگی است، گفت: با توجه به محدودیت‌های انرژی در ایران، دستیابی به افق فولادی ۱۴۰۴ مشکل است؛ چرا که طبق این افق، صادرات فولاد کشور در سال ۱۴۰۴ باید به ۱۵ میلیون تن برسد. بر همین اساس، برآورد می‌شود این هدف با گسترش برنامه فولادی عربستان و عمان تا سال ۲۰۳۰ محقق نخواهد شد و این کشورها بازار صادراتی ایران را خواهند گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 9814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =