کد خبر 9827
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱

کاهش حجم ۶۶ هزار تنی عرضه آهن اسفنجی

بورس کالا| معامله آهن اسفنجیِ فولادغدیر نی‌ریز در کانال ۱۴ هزار تومان

بورس کالا| معامله آهن اسفنجیِ فولادغدیر نی‌ریز در کانال ۱۴ هزار تومان

عرضه امروز آهن اسفنجی ۶۶ هزار تن کاهش نسبت به هفته گذشته دارد که دلیل اصلی اینکاهش چشم‌گیر به علت افت شدید دمای هوا در دو هفته گذشته و قطعی مجدد گاز و برق بیشتر صنایع از طرف تولیدکنندگان این محصول عنوان می‌شود. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز مورخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲، طبق روال هر هفته و روز شنبه، عرضه ۷۱ هزار تن آهن اسفنجی از سمت ۷ شرکت و با نرخ پایه ۱۲ هزار و ۵۸۶ تومان انجام شد. 

این میزان عرضه نسبت به هفته گذشته حدود ۵۸ درصد معادل ۶۶ هزار تن کاهش در حجم دارد.

دلیل اصلی کاهش چشم‌گیر در حجم عرضه آهن اسفنجی امروز به دلیل افت شدید دمای هوا در دو هفته گذشته و قطعی مجدد گاز و برق بیشتر صنایع از طرف تولیدکنندگان این محصول عنوان می‌شود. 

نرخ پایه عرضه امروز نیز به مبلغ ۱۲ هزار و ۵۸۶ تومان نسبت به قیمت پایه هفته گذشته به مبلغ ۱۲ هزار ۳۵۵ تومان افزایش ۲۳۰ تومانی دارد.

اعمال محدودیت خرید تا حداکثر ۳۰ درصد سهمیه ماهانه در معاملات روز جاری انجام شد. 

 میانگین قیمت هفته گذشته آهن اسفنجی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود که ۲۸۱ تومان افزایش نسبت به هفته ماقبل آن داشت.

اما نرخ پایانی معاملات امروز محصول آهن اسفنجی پس از رقابت بالا برای خرید آن، ۱۳ هزار و ۴۴۹ تومان ثبت شد که کاهش ۵۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی هفته گذشته دارد.  

گفتنی است درصد تغییر نرخ نسبت به نرخ پایه در معاملات امروز آهن اسفنجی بین ۳ تا ۱۰/۵ درصد بود که در نهایت نیز میانگین نرخ پایانی (۱۳ هزار و ۴۴۹ تومان) نسبت به نرخ پایه (۱۲ هزار و ۵۸۶ تومان) حدد ۶/۸۶ درصد معادل ۸۶۳ تومان افزایش را نشان می‌دهد. 

جدول و نمودار زیر جزئیات میزان عرضه، تقاضا، نرخ معامله شده و درصد تغییر نرخ نسبت به نرخ پایه هر یک از ۷ کارخانه عرضه‌کننده را به تفکیک و از کمترین به بیشترین نشان می‌دهد:

عرضه کننده مقدار عرضه مقدار تقاضا نرخ معامله شده (ریال) درصد تغییر نرخ
مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق ۶,۰۰۰ ۷,۷۵۰ ۱۲۹,۶۷۳ ۳.۰۳
آهن و فولاد غدیر ایرانیان ۱۰,۰۰۰ ۱۲,۵۰۰ ۱۳۲,۱۶۳ ۵.۰۱
صنعت فولاد شادگان ۱۰,۰۰۰ ۱۲,۶۵۰ ۱۳۲,۷۷۶ ۵.۵
مجتمع فولاد اردکان ۵,۰۰۰ ۶,۷۰۰ ۱۳۶,۰۰۱ ۸.۰۶
احیاء استیل فولاد بافت ۳,۰۰۰ ۴,۷۵۰ ۱۳۶,۳۹۶ ۸.۳۷
فولاد خوزستان ۵,۰۰۰ ۱۰,۸۵۰ ۱۳۶,۶۳۳ ۸.۵۶
فولاد غدیر نی ریز ۱۰,۰۰۰ ۱۴,۲۵۰ ۱۳۹,۰۲۶ ۱۰.۴۶

بورس کالا| معامله آهن اسفنجیِ فولادغدیر نی‌ریز در کانال ۱۴ هزار تومان

۱۰۰ درصد آهن اسفنجی عرضه شده امروز در تالار صنعتی به مرحله فروش کامل رسید و برای معاملات مچینگ راه پیدا نکرد. 

همچنین برای ۴۹ هزار تن عرضه شده، حجم تقاضا ۶۹ هزار و ۴۵۰ تن معادل ۱/۴۱ برابر حجم عرضه ثبت شد. 

طبق نمودار فوق، پایین‌ترین قیمت فروش آهن اسفنجی در معاملات امروز متعلق به مجتمع معدنی و صنعتی آهن و فولاد بافق به قیمت ۱۲ هزار و ۹۶۷ تومان و فقط ۳ درصد بالاتر از نرخ پایه بود. 

بالاترین قیمت نیز مربوط به عرضه آهن اسفنجی توسط فولاد غدیر نی‌ریز با قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و حدود ۱۰.۵ درصد بالاتر از نرخ پایه ثبت شد. 

قیمت میانگین پیشین محصول این شرکت در بورس کالا ۱۳ هزار و ۷۸۱ تومان بود و امروز قیمت آهن اسفنجی این شرکت نسبت به هفته گذشته ۱۲۲ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت.

گفتنی است سه شرکت، غدیر ایرانیان، شادگان و غدیر نیریز امروز بیشترین عرضه به حجم ۱۰ هزار تن را داشتند که بیشترین تقاضا و قیمت برای غدیر نیریز بود. 

کمترین حجم عرضه شده آهن اسفنجی نیز مربوط به شرکت احیا استیل بافت به میران ۳ هزار تن بود که با حجم تقاضای ۴ هزار و ۷۵۰ تنی مواجه شده و با ۸/۳ درصد تغییر نرخ نسبت به نرخ پایه به قیمت ۱۳ هزار و ۶۳۹ تومان به فروش رفت. 

فولاد خوزستان نیز امروز عرضه ۵۰۰۰ تن آهن اسفنجی را به‌صورت نقدی برای تحویل ۲۰ اسفند داشت که در جریان معاملات با ثبت میزان تقاضای ۱۰ هزار و ۸۵۰ تنی با قیمت ۱۳ هزار و ۶۶۳ تومان به ازای هر کیلو (۸.۶ درصد بالاتر از قیمت پایه) به فروش رفت.

تولید مستمر زمزم ۳ باعث شده است تا فولاد خوزستان در اوج محدودیت‌های گاز، عرضه‌کننده مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا باشد.

قیمت میانگین پیشین محصول این شرکت در بورس کالا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود که امروز  قیمت امروز نسبت به هفته گذشته ۴۶۲ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳.۵ درصد افزایش داشت.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =