کد خبر 9990
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

هیجان پایان سال بازار آهن تخلیه شد

هیجان پایان سال بازار آهن تخلیه شد

به اذعان فعالان بازار آهن، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ همچنان بازار غرق در رکود بود و عمدتا تقاضاهای هیجانی این روزها مربوط به شروع بهار سال ۱۴۰۳ بود که پیش فروش شد و حالا باید سه ماه آینده فقط تحویل بار امانی تحویل داده و به صف خالی خریدار نگاه کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار با شروع هفته، نوسان محدود افزایشی داشت، اما از کف کریدور ششم فراتر نرفت و با قیمت میانگین ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان در حال معامله است.

در این میان فاصله بین دلار آزاد و نیمایی نیز به بالاترین حد خود در سال جاری و به ۵۳ درصد رسید.

این در حالی است که روند تقاضا در روزهای پایانی سال همچنان صعودی است و معامله‌گران رشد قیمت در بازارهای جهانی را دلیل افزایش محدود قیمت دلار در بازار داخلی می‌دانند.

باید توجه داشت که روند صعودی قیمت در بازارهای جهانی در التهابات بازارهای داخلی بی‌تاثیر نبوده است. 

کارشناسان اقتصادی معتقدند در سال آینده فشار مالیاتی زیاد خواهد شد و سخت‌گیری‌های دولت افزایشی است.

آنها می‌گویند برای دولت رونق اقتصادی و اشتغال اهمیت خاصی ندارد و همه اینها شرایط رکودی بدی برای بازارهای مالی همانند سال جاری به وجود خواهد آورد.

ظاهرا فعلا بازار داخلی برای فولادسازان جذاب‌تر است، چرا که در بازار آهن و فولاد در حال حاضر نرخ فولاد داخلی از بازار صادراتی بالاتر بوده و فعلا چشم‌انداز ۱۴۰۳ کاملا مبهم است. 

این نشانه‌ها در کنار روند نزولی پیوسته نرخ فولاد در اقصی نقاط بازارهای صادراتی دنیا، زنگ خطری است برای قیمت‌سازی هایی که در بازار داخلی اخیرا به واسطه شرایط ویژه و غیر عادی آخر سال به وجود آمده است.

از کمبود و محدود شدن خروجی کارخانجات داخلی گرفته تا مشکلات قطعی گاز و از همه بدتر فشار روانی دلار ۶۱ هزار تومانی به بازار، شرایط فعلی بازار را بیش از هر زمان دیگری آشفته کرده است.

وضعیت معاملات مقاطع فولادی در بازار (۱۹ اسفند ۱۴۰۲)

میلگرد در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بود اما برخی دیگر از کارخانه‌ها نیز در محصولات خود ثبات قیمت را اعمال کردند.

در این میان میلگرد پیشنهادی بورسی کف بازار از برخی تجار، متعلق به شرکت‌هایی همانند خراسان، جهان فولاد سیرجان و ابرکوه حول و حوش کیلویی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، است.
                   
تیرآهن نیز در روز گذشته (۱۹ اسفند) در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۵۰ الی ۲۰۰ هزارتومانی همراه بود اما کارخانه ظفربناب در محصولات خود ثبات قیمت را اعمال کرد. 

تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز از برخی بنگاه‌های تهران، نرخ اکثر سایزها ثابت و سایز ۱۴ کمی افزایش و سایزهای ۱۶و۱۸ کمی کاهش داشت.

انواع ورق سیاه امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. 

ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی همراه بود.

پروفیل امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

نبشی و ناودانی امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه شکفته در محصولات خود افزایش قیمت ۸۰۰ تومانی را اعمال کرد.

با همه تفاسیر، به اذعان فعالان بازار آهن، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ همچنان بازار غرق در رکود بود و عمدتا تقاضاهای هیجانی این روزها مربوط به شروع بهار سال ۱۴۰۳ بود که پیش فروش شد و حالا باید سه ماه آینده فقط تحویل بار امانی تحویل داده و به صف خالی خریدار نگاه کنند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =