کد خبر 7948
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸

مدارای دولت با سوداگران فولاد، قیمت آهن اسفنجی را افزایش داد

مدارای دولت با سوداگران فولاد، قیمت آهن اسفنجی را افزایش داد

اخیرا قیمت آهن اسفنجی افزایشی شده که برخی دلیل آن را قطعی گاز اعلام کردند، اما به باور کارشناسان موضوع عدم هماهنگی زنجیره، توزیع و افزایش قیمت آهن اسفنجی یک بحث طبیعی است، به این صورت که در توازن تولید، بخش‌هایی زودتر و بخش‌هایی با تاخیر به بهره‌برداری می‌رسند. بنابراین برای رسیدن به یک نقطه ثبات این ناهماهنگی‌ها طبیعی است، اما علاوه بر عامل طبیعی موضوع دیگری هم در افزایش قیمت‌ها نقش دارد و آن سازش و مدارای دولت با سوداگران است.

به گزارش آهن نیوز؛ با توجه به اینکه نسبت عرضه و تقاضا در فولاد مطلوب نبوده و این عدم تناسب، باعث بالا رفتن قیمت آهن اسفنجی شده است بنابراین از مدیران دولتی انتظار می‌رود که بحث نظارت را افزایش دهند تا شاهد دلالی نباشیم.

در این بین مساله مهم نقش بورس کالاست تا جایی که گفته می‌شود اگر دولت بورس کالا را به عنوان جلوگیری از این سوءاستفاده و بخشی که به شفافیت معاملات کمک می‌کند به رسمیت بشناسد و نقش آن را پررنگ‌تر جلوه دهد در نتیجه قیمت آهن اسفنجی نیز کنترل و فرآیند عرضه و تقاضا واقعی می‌شود.

در این رابطه دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: عامل اصلی افزایش قیمت آهن اسفنجی علاوه بر عدم توازن عرضه و تقاضا، مماشات دولت با سوداگران و دلالان است و ارتباطی به قطعی احتمالی گاز ندارد.

سعید عسگرزاده در رابطه با دلایل افزایش قیمت آهن اسفنجی گفت: موضوع عدم هماهنگی زنجیره و توزیع یک بحث طبیعی است و در توازن تولید، بخش‌هایی زودتر به بهره‌برداری می‌رسند و بخش‌هایی با تاخیر این اتفاق می‌افتد و برای رسیدن به یک نقطه ثبات این ناهماهنگی‌ها طبیعی و در حوزه فولاد نیز این اتفاق افتاده است و بخش بالادستی فولاد جلوتر از بقیه بخش‌ها مانند آهن اسفنجی، مطرح است. دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: در این شرایط نسبت عرضه و تقاضا در فولاد مطلوب نیست و این عدم تناسب، باعث بالارفتن آهن اسفنجی شده است. مدیران دولتی باید بحث نظارت را در بخش گلوگاه‌ها افزایش دهند تا دلالی‌ها و سوداگری اتفاق نیفتد. اگر دولت بورس کالا را به عنوان جلوگیری از این سوءاستفاده و بخشی که به شفافیت معاملات کمک می‌کند به رسمیت می‌شناسد، باید در رابطه با آهن اسفنجی دقت بیشتری داشته باشد و به شدت آن را کنترل کند تا فرآیندهای عرضه و تقاضا واقعی شود.

وی افزود: عامل مهم دیگر افزایش قیمت آهن اسفنجی ملاحظاتی است که از طرف دولت برای کنترل شرایط عدم توازن در بالا و پایین زنجیره در بخش آهن اسفنجی اتفاق می‌افتد و این اصلا مطلوب نیست و باید این جریان برعکس باشد تا بتوان قیمت را کنترل کرد. آهن اسفنجی ۷۰ درصد سود زنجیره را به خود اختصاص داده تا قاعدتا نگران بخش تولید در رابطه با آهن اسفنجی نباشیم .

عسگرزاده گفت: دلایل دیگری که هم‌اکنون در رابطه با افزایش قیمت آهن اسفنجی در رسانه‌ها مطرح می‌شود مانند کمبود و احتمال قطعی گاز از درجه اهمیت پایینی برخوردار است، چون در حال حاضر گاز صنایع قطع نشده است و علت افزایش قیمت در رابطه با گاز دلیل اصلی نیست.

هدررفت سرمایه ملی با افزایش صدور مجوزهای فولادی

دبیر انجمن سنگ‌ آهن ایران از احتمال افزایش صدور مجوزهای فولادی به ۱۶۰ میلیون تن در سال خبر داد و گفت: صدور بی‌رویه مجوز فولادی، پاشنه‌آشیل معدنکاری و هدررفت هزاران میلیاردی سرمایه ملی است.

عسگرزاده در ارتباط با صدور مجوزهای فولادی بیان کرد: ما نسبت به مجوزهایی که برای تولید فولاد صادر می‌شود، مساله داشتیم و زمانی که مشخص شد حدود ۱۱۲ میلیون تن برای فولاد و متناسب با آن برای صنایع بالادستی مجوز صادر شده است، نگرانی‌های خود را بارها اعلام کردیم. همچنین در جلساتی که در ستاد ملی فولاد (شرکت ملی فولاد) تشکیل می‌شود، در این خصوص بحث و گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: براساس آمارهای اعلامی در ستاد ملی فولاد، مشخص شد این اعداد (صدور مجوزها) نه‌تنها کاهشی نبوده، بلکه افزایش هم پیدا کرده و هیچ‌کس به فکر حل این مشکل نبوده است.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در ادامه با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که با این میزان از صدور مجوزها، آمار و ارقام به ۱۶۰ میلیون تن در سال برسد، عنوان کرد: افزایش میزان صدور بی‌رویه مجوزها آمار خطرناکی بوده و این موضوع هدر دادن سرمایه ملی و سرمایه‌ای است که می‌تواند در نقاط دیگر با بهره‌وری بالاتر منجر به تولید شود.

عسگرزاده ادامه داد: اگر هم‌اکنون ۱۰۰ میلیون تن فولاد تولید کرده باشیم، نه زیرساخت‌های مناسب برای آن وجود دارد و نه فضای کسب‌وکار برای آن فراهم است؛ حتی اگر این میزان فولاد تولیدشده در سال را داشته باشیم، نمی‌دانیم چگونه آن را بفروشیم؛ در واقع زیرساخت‌های مناسب را برای این میزان تولید نداشتیم و اسکله‌های ما آمادگی پذیرش و صادرات آن را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که درخصوص صنعت فولاد صحبت می‌کنیم، احداث یک کارخانه یعنی هزاران میلیارد تومان پول و سرمایه این کشور که تبدیل به سوله، زمین و ماشین می‌شود و این بسیار مهم است؛ یعنی رها کردن این موضوع توسط مجموعه مجلس و دولت کار درستی نیست و حتما باید به آن پرداخته شود.

منبع: روزنامه جهان صنعت

انتهای پیام/

کد خبر 7948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =