کد خبر 9260
۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

واکنش مدیرعامل فولاد خرم آباد به تک محصولی بودن این کارخانه

واکنش مدیرعامل فولاد خرم آباد به تک محصولی بودن این کارخانه

مجتمع فولاد خرم آباد یکی از مجموعه های فولادی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید ورق فعالیت می کند. خبرنگار آهن نیوز از مجید لقایی مدیرعامل مجتمع فولاد خرم آباد پرسیده است که آیا این کارخانه قرار است تا آخر فقط ورق تولید کند؟

مجتمع فولاد خرم آباد یکی از مجموعه های فولادی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید ورق فعالیت می کند.

پایگاه خبری آهن نیوز در یک گفتگوی تفضیلی با مجید لقایی مدیر عامل مجتمع فولاد خرم آباد ضمن بررسی فعالیت های این مجتمع فولادی، چالش های پیش رو در صنعت فولاد را مورد بررسی قرار داده است.

در بخش اول این گفتگو مسائلی از قبیل تصویب قوانین خلق الساعه مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

تصویب قوانین خلق الساعه برنامه‌های تولیدکنندگان فولاد را بهم می ریزد

در بخش دوم این گفتگو چالش های تولیدکنندکان فولاد از قبیل قطعی گاز و برق بررسی شد؛

همچنین در بخش دوم گفتگو آهن نیوز با مدیرعامل فولاد خرم آباد نکاتی درباره نحوه جذب نیرو در این کارخانه مطرح شد.

بیشتر بخوانید

قطعی برق به تجهیزات فولاد خرم آباد صدماتی را وارد کرد
 

در ادامه، بخش سوم و پایانی گفتگوی آهن نیوز با مدیرعامل مجتمع فولاد خرم آباد را می بینید که به مسئله ارتباط بین صنعت و دانشگاه پرداخته شده است.

مجتمع فولاد خرم آباد چقدر در این زمینه تلاش کرده که ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر شود و بتواند این فضا را به شکل دانشگاهی پیش ببرد؟

ما نگاه خوبی به بخش علمی و دانشگاهی داریم. و سعی می‌کنیم ارتباطمان را با بخش دانشگاه حتی‌المقدور بیشتر کنیم.

دانشگاه لرستان بخشی را به نام بخش ارتباط با صنعت دارد که ما با مدیران این بخش در ارتباط هستیم و سعی می‌کنیم از لحاظ تئوری و نظری با این دوستان تبادل نظر کنیم و همچنین چون این ارتباط دوجانبه است، ما سعی می‌کنیم در زمینه عملی و اکتسابات تجربی به دانشجویانی که در زمینه صنایع مرتبط با موضوع فولاد، مکانیک و متالوژی و صنایع مرتبط مشغول به تحصیل هستند کمک کنیم.

در همین راستا با معرفی دانشجویان از طرف دانشگاه به کارخانه دوره‌های کارورزی و عملی را می‌توانند در مجتمع فولاد خرم‌آباد طی کنند.

علاوه بر این از نظر دانش تئوری از اکتسابات عملی و تجربی هم بهره‌مند شوند.

آیا از نظر علمی صنعت فولاد ایران با صنایع فولادی در دنیا قابل رقابت است؟

در زمینه دانش نظری و تئوری، بنده فکر می‌کنم چیزی کمتر از دنیا نداریم.

چه بسا خیلی از تحصیل‌کرده‌های ما با توجه به مقالاتی که ارائه می‌دهند مورد توجه توسط کشورهای پیشرفته برای فعالیت و جذب در دانشگاه‌های آنجا قرار می‌گیرند.

اما تحصیل کرده‌های ما در دانشگاه نیاز دارند که دانش عملی و اکتسابات تجربی خود را هم بالا ببرند.

اگر قرار باشد تحصیل‌کرده‌های ما در زمینه علمی و تجربی، برابر دانش علم دنیا پیشرفت کنند نیاز دارند که این اکتسابات را در کارخانجات و در کنار تجهیزات روز دنیا به دست بیاورند.

بنده فکر می‌کنم ما در این زمینه عقب هستیم.

خیلی از کارخانجات ما تجهیزات به روز دنیا را هنوز ندارند. افرادی که با آن تجهیزات کار می‌کنند از لحاظ عملی عقب‌تر از دانش روز دنیا باشند.

اگر قرار باشد این فضا بهبود ببخشد ما امکان واردات تجهیزات را داریم؟

با توجه به شرایط تحریمی که وجود دارد، وارد کردن تجهیزات روز دنیا به سادگی امکان‌پذیر نیست ضمن این که حتی اگر این تجهیزات هم وارد شود، با توجه به مبالغ و هزینه هنگفتی که به کارخانه تحمیل می‌کند انگیزه‌ای را برای کارخانه‌دار و صنعت‌گر ایجاد نمی‌کند که بتواند با آن هزینه هنگفت تجهیزات روز را وارد کند.

به هر حال یک صنعتگر منافع خود را در کنار تولیدات در نظر می‌گیرد.

وقتی که محاسبه بهای تمام شده تجهیزات گران می شود و در آن سوی قضیه، فروش محصولات با قیمت‌های تعیین شده منفعتی را برای یک صنعتگر ایجاد نکند و چه بسا حتی حاشیه سود را کم کند و یا به زیان منجر شود، این انگیزه را برای وارد تجهیزات روز دنیا کاهش می‌دهد.

ما مشاهده می‌کنیم که در خیلی از کارخانجات ما متأسفانه از ادوات و تجهیزات و ماشین‌آلات قدیمی‌تر استفاده می‌کنند.

در این زمینه پیشنهادی دارید که کارخانه های فولادی در حوزه تجهیزات بروز شود؛ با توجه به این شرایط که تحریم مانع می‌شود و هزینه تمام شده هم به صرفه نیست چه کاری باید انجام داد؟

راه مشابهی که خیلی از صنایع استفاده می‌کنند، بهره مندی از دانش بومی و داخلی افراد متخصص است؛ ضمن این که این افراد می‌توانند مهارت‌های اکتسابی و تجربی خود را با حضور کارخانجات به روز دنیا بالا ببرند و آن دانش را به داخل کشور انتقال دهند.

 ما می توانیم با استفاده از دانش بومی تجهیزات را بروز کنیم اما این موضوع هم زمان‌بر است و هم نمی‌توان گفت که برای همه تجهیزات این نسخه را در نظر بگیریم.

نقش مسئولان حوزه صنعت به ویژه مسئولان استانی را در بخش پیشرفت صنعت فولادی چگونه ارزیابی می کنید ؟

بنده چالش‌هایی که در کارخانه و بخش تولیدات با آن مواجه بودیم را عرض کردم اما این را بدون اغراق و بدون تعریف اشتباهی بگویم که در استان لرستان با توجه به محدودیت‌ها و کمبود صنایع فعال، تمام مسئولانی که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به فعالیت هستند همه تلاششان را جهت همکاری و کاهش چالش‌های موجود در زمینه تولید صنایع با ما دارند.

هر زمان که ما به آنها مراجعه کرده‌ایم و چالش‌های خود را مطرح کردیم، همه تلاششان را در حد امکان به کار گرفته‌اند تا آن چالش‌ها را کاهش بدهند.

برنامه مجتمع فولاد خرم برای رسیدن به ظرفیت اسمی چیست؟

ظرفیت اسمی ما 350 هزار تن در سال است.

برنامه‌ریزی‌هایی که در زمینه طرح‌های توسعه داشتیم، در زمینه کیفی و کمی بوده است.

در زمینه کمی برنامه‌ریزی کرده بودیم که تولیدمان را به ظرفیت اسمی سالانه نزدیک کنیم.

خوشبختانه با همه چالش‌هایی که داشتیم از ابتدای سال تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سنوات قبل، تولیدات امسال ما دو برابر شده است.

ما برنامه داریم که در کوتاه‌ترین زمان به ظرفیت اسمی نزدیک شویم.

ما در نظر داریم که عرض محصولات تولیدی را تا 2000 میلی‌متر افزایش دهیم.

به تبع آن برنامه میزان تولید سالانه را در برنامه‌ریزی‌ها به مقدار 700 هزار تن در سال قرار دادیم که امیدوار هستیم در سنوات آینده بعد از گذر از 350 هزار تن در سال، به میزان 700 هزار تن نزدیک شویم.

در زمینه کیفی هم باتوجه به این که محصولات ما از لحاظ کیفیت مطلوب مشتریان و ایده‌آل است اما ما هیچوقت این را پایان راه نمی‌دانیم و همیشه از درخواست‌ها و نظرات مشتریان برای بهبود کیفیت تولیداتمان استفاده می‌کنیم.

و قرار است که مجتمع فولاد خرم آباد برای همیشه ورق تولید کند؟

سعی می‌کنیم به صورت تخصصی در این زمینه در طرح‌های توسعه در سنوات آینده، خط‌های تولید انواع دیگر ورق را راه‌اندازی کنیم. اما بیشتر علاقمند هستیم که به صورت تخصصی انواع مختلف ورق را تولید کنیم.

کد خبر 9260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =