کد خبر 3357
۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

توسعه بازار صادراتی فولاد ایران از اروپا تا آفریقا

توسعه بازار صادراتی فولاد ایران از اروپا تا آفریقا

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران معتقد است ظرفیت زیادی برای توسعه بازارهای صادراتی در حوزه نورد فولادی در شمال و شرق آفریقا و شرق اروپا وجود دارد اما این صادرات باید در قالب شرکت بزرگ مدیریت صادرات انجام شود.

رضا قنبری، دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با عملکرد و تعامل این انجمن با دولت در بخش صادرات به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: انجمن نوردکاران ارتباط خوبی با دولت و حاکمیت دارد اما در تمام دنیا صادرکننده و صادرات، لوکوموتیو تولید است؛ زمانی که لوکوموتیو خوب کار کند یعنی زنجیره‌ای از فرآیندها خوب کار می‌کند.

دبیر انجمن نوردکاران ایران ضمن توصیه به بخش‌های مختلف برای تسهیل در روند صادرات و ارزآوری برای کشور، خاطرنشان کرد: زحمات زیادی در سی سال اخیر کشیده شده و امروزه کشورمان را جزء فولادسازان شاخص دنیا می‌شناسند؛ بنابراین وقت بهره‌برداری بیشتر از این پتانسیل فرا رسیده، پس نیاز است به جای خام‌فروشی یا فروش محصول شمش به‌دنبال فروش و صادرات محصولات با ارزش افزوده‌ی بیشتر باشیم. برای این مهم باید همه‌ی ذی‌نفعان و حاکمیت حداکثر سود را در زنجیره‌ی تولید ببینند.

این فعال بخش صنعت نورد اظهار کرد: ادعای ما این است که ظرفیت زیادی در نوردکاران وجود دارد که می‌توان از تغییر شمش به محصولات دیگر به حداقل ۱۱-۱۵ درصد سود بیشتر رسید و به عنوان محصول نهایی صادر کرد. تجربه و آمار نشان داده وقتی صادرات شمش انجام شود در حقیقت اتفاقی که می‌افتد این است که ما با دست خودمان مواد اولیه را به کشورهای اطراف‌مان صادر کرده و آنها نوردکار می‌شوند و چند سال بعد بازار خودمان را از دست ما می‌گیرند، بنابراین باید جلوی این مسئله از الان گرفته شود.

قنبری در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت زیادی برای توسعه بازارهای صادراتی در حوزه نورد فولادی وجود دارد. در شمال و شرق آفریقا و شرق اروپا، مشتریان زیادی هستند که برای محصولات ایران درخواست دارند اما این صادرات نباید در قالب یک بنگاه بلکه به‌عنوان یک شرکت صادرکننده قوی ظاهر شود. برای توسعه این کار، شرکت‌های بزرگ مدیریت صادرات در قالب EMCها می‌توانند به ما کمک کنند و از این طریق می‌توان بازارهای صادرات را توسعه داد. تحریم و مشکلات داخلی همیشه بوده بنابراین اگر همگرا شویم و بر جمله "ما می‌توانیم" اعتقاد داشته باشیم، همچنان بازار صادرات جدید ایجاد خواهد شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =