کد خبر 3703
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

یک فعال صنعت سازه فولادی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

تولید سازه‌های فولادی در سال ۱۴۰۲ به صرفه نیست!

 تولید سازه‌های فولادی در سال ۱۴۰۲ به صرفه نیست!

دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن LSF ایران، معتقد است باتوجه به این که تمام زنجیره تولید فولاد در داخل کشور است، اما قیمت محصولات فولادی و عرضه آن در صنعت ساختمان، بدون دلیل بوده و به هیچ عنوان همگن نیست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، انجمن LSF یا قاب فولادی سبک (Light Steel Frame) با هدف تولید صنعتی سیستم قاب‌های سبک فولادی سرد نوردشده با وزن کم، مطابق با شرایط اقلیمی کشور، انعطاف‌پذیری مناسب سازه در نقشه‌های مختلف معماری، نداشتن آوار کشنده و رفتار مناسب در برابر زلزله، استفاده از مصالح تولید داخل، سرعت بالای احداث و قابلیت بازیافت مصالح در کشور از سال ۱۳۸۹ در حال فعالیت بوده و در بخش عمرانی کاربرد دارد.

حسن نظرزاده دباغ، دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن LSF ایران، در رابطه با عدم هم‌خوانی قیمت عرضه فولاد، بالاخص در بخش ساختمان‌سازی، با نوع کاری که در ساخت و ساز انجام می‌شود به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: باتوجه به این که تمام زنجیره تولید فولاد در داخل کشور انجام می‌شود، این نوع قیمت و عرضه‌ی آن در صنعت ساختمان، بدون دلیل است و به هیچ عنوان همگن نیست.

به گفته دباغ قیمت تولید فولاد در کشور خیلی بالا نیست، این جریان، توسط رانت، واسطه‌ها و مافیای فولاد راه افتاده است.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه تولید فولاد در کشور به صورت کاملا دولتی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بنده قبول ندارم که مسئولین در جریان این شرایط ناپایدار بازار نباشند. تمام منابع داخلی تولید فولاد در دست دولت است، اما مصرف‌کننده، این محصولات را باید از واسطه خریداری کند. چرا تولیدکنندگان و صادرکنندگان و تمام افرادی که در عرصه‌ سازه‌های فلزی هستند، از بورس خریداری کنند؟! چرا نباید یک سهمیه مجزا و خارج از رانت و واسطه داشته باشند؟! ما با قیمت جهانی، فولاد را خریداری می‌کنیم اما درآمدمان مطابق با قیمت جهانی نیست و این اجحاف در حق مردم است.

دباغ با تاکید بر اینکه ساخت مسکن ارزان قیمت زمانی میسر است که دولت از بدنه‌ خود بالاخص در بخش فولاد و سیمان شروع کند، بیان کرد: در حوزه کاری فولاد ساختمانی، ورق گالوانیزه مورد مصرف تا چند وقت پیش کیلویی ۲۶ هزار تومان بوده و اخیرا قیمت آن به ۵۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد و اصلاحی که با ریزش نرخ دلار اتفاق افتاد، ناچیز بود. چه اتفاقی در کشور رخ داده که فولاد، میلگرد، پروفیل و تمام محصولات با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد؟! به چه دلیل دولت نظارت نمی‌کند؟!

وی در ادامه افزود: تمامی شرکت‌های تولیدی دولتی بوده و بخش خصوصی نیستند و قاعدتاً رقابتی هم وجود ندارد، از طرفی از نظر مهندسی و ساخت و ساز هیچگونه مشکلی در کشور نیست، بنابراین اگر دولت این اجزاء را به درستی در اختیار سازندگان و نه واسطه‌ها قرار دهد و انبوه‌سازان و انجمن‌ها ورود کنند حتما با توجه به مهندسی قوی در کشور، این مسئله مدیریت می‌شود.

دباغ درباره شرایط بخش مسکن و سازه‌های فولادی برای سال آینده اظهار کرد: با توجه به این که سازه‌های فولادی جزء با کیفیت‌ترین سازه‌ها در بحث ساخت و ساز بوده و آیین نامه‌های خوبی در این بخش تدوین شده و از طرفی هم جزء کشورهای زلزله‌خیز هستیم، اگر بتوانیم از این سازه‌ها به درستی استفاده کنیم، در واقع جان مردم را نجات خواهیم داد، اما با این روند به نظر بنده اکثر کارخانجات تولید سازه‌های فولادی در سال آینده باید تعطیل کنند. این کارخانه‌ها یک جامعه‌ی ۵۰ الی ۱۰۰ هزار نفری را از نظر تأمین کار پوشش می‌دهند و دولت موظف است که از این انجمن‌ها و شرکت‌ها حمایت کند.

انتهای پیام/ ف

کد خبر 3703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =