کد خبر 2357
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در نوسان ادامه دارد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در نوسان ادامه دارد

 هم‌اکنون دلار تحرک خاصی نداشته، اما از نظر سرمایه‌گذاران ممکن است به یک جهش قیمتی برسد. درحال حاضر ثبات قیمت دلار باعث نوسان جزئی در بازارهایی همچون طلا و کالاهای مهمی مانند فولاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی فولاد، به پیروی از نرخ ارز، امروز مجدداً شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. همانطور که می‌دانید عوامل متعددی در افزایش چشمگیر قیمت‌های داخلی آهن دخیل است اما نتیجه آن همتراز شدن قیمت میلگرد با قیمت‌های بورس کالا شده و به عبارتی با نرخ تورم همسو شده است. در ابتدای سال‌جاری که قیمت آهن آلات در بالاترین میزان خود قرار داشت نرخ میلگرد در کانال ۱۸ هزار تومانی بود اما پس از اجرای برخی سیاست‌ها و ریزش قیمت‌های جهانی، قیمت میلگرد آجدار نیز به تدریج عقب‌نشینی کرد و حتی کانال ۱۴ هزار تومانی را نیز لمس کرد اما طی یک هفته اخیر شاهد رشد مجدد نرخ این محصول هستیم. هم‌اکنون دلار تحرک خاصی نداشته، اما از نظر سرمایه‌گذاران ممکن است به یک جهش قیمتی برسد. درحال حاضر ثبات قیمت دلار باعث ثبات در بازارهایی همچون طلا و کالاهای مهمی مانند فولاد شده است. همچنین بانک مرکزی اعطای وام را محدود کرده تا بتواند تا حدودی ورود پول به کالاها را محدود کند.

بازار آهن

براساس گزارش‌ها قیمت روز میلگرد از ۸۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت به طوری که نرخ آن بین ۱۶ هزار و ۷۰۰ الی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت.

قیمت روز نبشی و ناودانی روز گذشته هم حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش داشت؛ همچنین نرخ قوطی پروفیل با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در اکثر مبادی فروش همراه بود. قیمت لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... نیز افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت.

افزایش قیمت ۳۰۰ الی ۷۰۰ تومانی در اکثر کارخانه‌های ورق سیاه مشاهده شد؛ قیمت ورق گالوانیزه حدود ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت ورق روغنی و رنگی هم از ۴۰۰ الی هزار تومان افزایش چشمگیری را تجربه کردند.

قیمت تیرآهن نیز روز گذشته در بخش شاخه فروشی بین ۸۰ الی ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت، قیمت تیرآهن ۱۴ ذوبی ده روز پیش ۲ میلیون ۹۰۰ تومان بود اما دیروز حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ تومان گزارش شد که معادل افزایش ۲۵ درصدی قیمت این محصول است.

بازار بورس

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۱۸ هزار و ۲۹۲ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۷۲ هزار و ۷۶۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۳ هزار و ۶۷۵ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۳۳ هزار و ۷۶۳ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۲۱ هزار و ۷۵۸ واحدی، رقم یک میلیون و ۸ هزار و ۷۸۳ واحد را نشان داد.

علاوه بر این، نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «کچاد»، «میدکو»، «وغدیر» و «ومعادن» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند، ضمن اینکه نمادهای «غشان»، «غشصفا»، «ولغدر»، «کروی» و «سمازن» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «غدشت»، «وصنا»، «کساوه»، «وبوعلی» و «پلاسک» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

کاهش حجم محصولات عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا از زمانی آغاز شد که موج سرما در کشور به طور جدی بروز کرد؛ زیرا در چند سال گذشته در فصول سرد با قطعی و محدودیت مصرف گاز در صنایع فولادی مواجه هستیم که به کاهش تولید محصولات فولادی منجر می‌شود.

براساس گزارش‌ها امروز  ۱۹۰ هزار و ۲۸۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که از این میزان، ۱۴۲ هزار و ۷۲ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۲۵٫۴ درصد از محصولات به تابلوی معاملات راه پیدا نکردند. حدود ۱۰۳ هزار و ۳۰۴ تن از این حجم به میلگرد اختصاص دارد که بیانگر کاهش ۴۹ درصدی حجم این دوره از عرضه در مقایسه با هفته گذشته است. نرخ میلگرد بورسی این هفته بدون احتساب مالیات ۱۵ هزار و ۵۵۳ تومان تعیین شده است که گویا افزایش ۴۸۰ تومانی نسبت به عرضه پیشین دارد.

در ادامه تیرآهن در حالی به طور کامل به تابلوی برخط معاملات بورس کالا راه پیدا کرد که ۶۳ ‌هزار و ۸۴۷ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

همچنین ۹۶۰ تن نبشی بر روی تابلوی تالار صنعتی بورس کالا قرار گرفت، ضمن اینکه برای این محصول ۲ هزار و ۹۲۹ تن تقاضا از سوی خریداران ثبت شد.

علاوه بر این، ۲ هزار تن تقاضا برای ۸۰۰ تن  ناودانی ثبت شد. ضمن اینکه بر اساس اطلاعات تابلوی معاملات بورس کالا ۷۷۵ تن از این محصول معامله شده است.

در پایان، ورق سرد B به طور کامل وارد تابلوی معاملات شد و ۲ هزار و ۷۵۰ تن بیشتر از حجم عرضه یعنی برابر ۴ هزار و ۹۵۰ تن تقاضا برای این محصول رقم خورد.

پایان پیام/ف

کد خبر 2357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =