کد خبر 2749
۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

تحلیل روزانه بازار آهن/ پای قیمت مقاطع روی پدال گاز

تحلیل روزانه بازار آهن/ پای قیمت مقاطع روی پدال گاز

به دلیل بحران انرژی و قطعی گاز، بازار مقاطع فولادی روند افزایشی به خود گرفتند، این در حالی است که دولت به منظور پایداری و استمرار گازرسانی در شبکه خانگی، ادارات برخی استان‌های کشور را تعطیل کرد و برهمین اساس، محدودیت گاز در بخش صنایع همچنان ادامه خواهد داشت. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، هفته جدید با رشد چشمگیر و جهش عجیب قیمت روز آهن آلات آغاز شد؛ به این صورت که تقریبا کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن با افزایش قیمت همراه بودند و کم و بیش ثبات قیمت هم مشاهده شد طوری که در برخی از حوزه‌ها حدود ۱۰۰۰ تومان جهش قیمت داشتیم.
بازار ارز نیز پس از ورود به کانال ۴۱ هزار تومان، روز گذشته کمی اصلاح شد و در مرز این کانال قیمتی قرار گرفت؛ به این صورت که هر دلار در بازار آزاد در پایان روز حدود ۴۰ هزار و ۸۸۰ تومان مبادله شد. به دلیل بحران انرژی و قطعی گاز، بازار مقاطع فولادی روند افزایشی به خود گرفتند، این در حالی است که دولت به منظور پایداری و استمرار گازرسانی در شبکه خانگی، ادارات برخی استان‌های کشور را تعطیل کرد و برهمین اساس، محدودیت گاز در بخش صنایع همچنان ادامه خواهد داشت. 
این در حالی است که امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: محدودیت‌ها و قطعی‌های گاز صنایع ناشی از برودت شدید هوا و در اولویت قرار داشتن مصارف خانگی است و بر این اساس، موقتی خواهد بود.
پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد رفع تدریجی محدودیت تامین انرژی برای صنایع باشیم.

بازار آهن

 تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۰ هزار و ۹۵۰ تومان مبادله می‌شود.

در همین حال، در بازار میلگرد تا این لحظه قیمت محصولات اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند در دو شرکت، قیمت محصولات خود را از ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش دادند. همچنین میلگرد آجدار با افزایش ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام شد، اما در این بین ثبات و حتی کاهش قیمت هم مشهود بود. بنابراین قیمت میلگرد در برخی از کارخانه‌ها به فراتر از ۲۱ هزار تومان هم رسید و قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان حدود ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شد.

انواع ورق‌ سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند، به طور مثال قیمت روز ورق سیاه در برخی از مبادی فروش ثابت بود و در شماری از بنگاه‌ها به ویژه در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه افزایش ۲۰۰ تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه هم به همین ترتیب بود یعنی در چند کارخانه بدون تغییر قیمت بود و در شماری از بنگاه‌ها با افزایش ۱۰۰ تومانی همراه بود. ورق روغنی و قیمت ورق رنگی هم به همین ترتیب دارای نوسانات متعددی بودند.

بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات بدون تغییر اعلام شد، ضمن اینکه قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در اغلب شرکت‌ها افزایش ۲۰ الی ۱۸۰ هزار تومانی داشت.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی عمدتا ثابت اعلام شد، اما افزایش ۲۰۰ تومانی هم در برخی از شرکت‌ها قابل مشاهده بود.

قیمت قوطی آهن نیز در عمده شرکت‌ها ثابت بود و در چند کارخانه بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت؛ همچنین انواع لوله‌های صنعتی، مبلی و ... هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

همچنین در بازار پروفیل تا این لحظه قیمت محصولات از سوی هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار ورق روز یک شنبه با افزایش مقاطع مشتریان را مستاصل کرد. افزایش قیمت ورق منجر به کاهش تقاضا شد.

بازار بورس

روند بازار سرمایه امروز نشان داد پس از خبرهای خوب مبنی بر کاهش 7 درصدی مالیات بر شرکت‌ها تولیدی و ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، شاهد ورود پول خوبی بود و اکثر سهام صف خرید بودند. 

در معاملات امروز بازار سرمایه بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وبصادر، خبهمن، وبملت، بجهرم، قاسم، ذوب و بیشترین خروج پول حقیقی نیز از سهام فملی، خکاوه، نوری، فارس، کرمان، شگویا بود.

همچنین طبق آمار امروز 1037 میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شده و ارزش معاملات خرد نیز 8913 میلیارد تومان بود.

در مجموع شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۳۶ هزار و ۹۷۰ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۶۸۴ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۱۵ هزار و ۴۹۸ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۵۲۰ هزار و ۴۰۳ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۳۱ هزار و ۲۱۲ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۱۵۲ واحد را نشان داد.

بورس کالا

طبق اطلاعیه عرضه بورس کالا در بخش محصولات فولادی، امروز قرار بود بعد از چند هفته وقفه آهن اسفنجی با حجم عرضه ۴۲ هزار تن در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شود که در پایان معاملات این حجم عرضه با میزان تقاضای تقریبا دو برابریِ ۸۲ هزار و ۳۰۰ تنی و با همان قیمت‌های پایه ارائه شده در اطلاعیه به طور کامل معامله شد.

در معاملات امروز محصول آهن اسفنجی با حجم ۳۲ هزار تن و با حجم تقاضای ۶۷ هزار ۸۰۰ تنی و قیمت پایه ۸۸ هزار و ۹۹۰ ریال توسط مجتمع‌های پارس فولاد سبزوار، احیا استیل فولاد بافت، توسعه آهن و فولاد گل گهر، صنعت فولاد شادگان، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و فولاد غدیر نی ریز عرضه و به طور کامل معامله شد. در این میان آهن اسفنجی غدیر را با حدود ۳۶ درصد رقابت ۱۳۲۰۰ تمام شده به فروش رسید.

همچنین ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با قیمت پایه ۹۵ هزار و ۲۱۹ ریال که توسط صبا فولاد خلیج فارس عرضه شده بود با میزان تقاضای ۱۴ هزار و پانصد تنی به طور کامل مچ شد.

گفتنی است در معاملات امروز اعمال محدودیت حجمی برای هر کد بورسی در خریدهای امروز آهن اسفنجی صورت گرفت.

کد خبر 2749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =